آذربایجان

درگیری شدید بین ارتش آذربایجان و ارمنستان

گزارش‌های منتشر شده از بروز درگیری شدید بین نظامیان ارتش آذربایجان و ارمنستان در نواحی مرزی شهرستان تُووز خبر می‌دهند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «امروز ۱۲ ژوئیه [۲۲ تیر]، از ساعات ظهر، نیروهای مسلح ارمنستان آتش بس را در منطقه تُووز مرز آذربایجان و ارمنستان نقض کردند و با استفاده از توپخانه به سمت مواضع ما شلیک کردند.»

این بیانیه همچنین می‌افزاید که طرفین متحمل تلفات شده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین اعلم کرده که”در حال حاضر، درگیری‌ها در جریان است. شرایط عملیاتی تحت کنترل نیروهای ما است.  اطلاعات کامل در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.»

منابع وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گفتند که پرسنل ارتش ارمنستان در جریان این درگیری ها تلفات سنگینی متحمل شدند. برخلاف وزارت دفاع ارمنستان، مقامات نظامی آذربایجان از تعداد جان باخته ها و زخمی های خود خبر داد که بر اساس آن دو سرباز نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان جان باخته و پنج نفر نیز زخمی شدند.

منابع وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین گفتند، سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع ارمنستان بار دیگر مردم و رسانه های این کشور را سردرگم کرده است. وزارت دفاع ارمنستان اطلاعاتی در مورد مقیاس واقعی وقایع نظامی ارائه نمی دهد و اطلاعات مختصری از این حادثه ارائه می دهد.

بر اساس پستی که شوشان استپانیان، مسئول مطبوعاتی وزارت دفاع ارمنستان در صفحه فیس بوک خود منتشر کرده، گفته که بنا به دلایلی که برای ژنرال های ارمنی نامعلوم است، سربازان آذربایجان با یک خودروی «اوآز» سعی در عبور از مرز دولتی ارمنستان را داشته‌اند که این اقدام موجب درگیری شده است.

ولی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان می‌گوید «اگر ارتش جمهوری آذربایجان قصد عبور از مرز دولت ارمنستان را می کرد، این را نه با یک خودروی معمولی که با یک خودروی زرهی انجام می‌داد.»

در همین راستا، سرهنگ واقف درگاهلی، مسئول سرویس مطبوعاتی وزارت دفاع آذربایجان، اظهار داشت: «تلاش های نیروهای مسلح ارمنستان برای تصرف مواضع ارتش جمهوری آذربایجان به طور قاطع با شکست مواجه شد و هیچ گونه  اراضی ای از دست داده نشده است.»

وی همچنین گفته که «شرایط عملیاتی تحت کنترل نیروهای ما است.»

همچنین در بیانیه حکمت حاجییف، دستیار رئیس جمهور و رئیس گروه سیاست های خارجی ریاست جمهوری آمده است:

«آذربایجان به منظور جلوگیری از تحریکات و از بین بردن تنش ها در مرز ارمنستان و آذربایجان، بخش هایی از خدمات مرزی دولتی را در بخش بزرگی از مرزهای دولتی در امتداد مناطق قازاخ و تُوووز مستقر کرده است. در مقابل، ارمنستان به نظامی سازی منظم مرزهای دو کشور و هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان ادامه می دهد.»

این بیانیه در عین حال می‌افزاید: «رهبران ارمنستان با این روش در تلاش هستند تا اوضاع را تشدید کرده و توجه افکار عمومی خود را از مشکلات داخلی که به خاطر شیوع گسترده کووید-۱۹ به مرحله غیرقابل تحمل رسیده، منحرف کند.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا