آذربایجانایران

جمهوری آذربایجان استفاده از حریم هوایی خود بر علیه ایران را تکذیب کرد

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گزارش‌های منتشر شده مبنی بر استفاده هواپیماهای ناشناس از حریم هوایی این کشور بر علیه ایران را به‌شدت تکذیب کرد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز دوشنبه ۱۶ تیر ماه گزارش های منتشر شده مبنی بر استفاده هواپیماهای ناشناخته نظامی از حریم هوایی این کشور که گفته می شود حملات هوایی به ایران انجام داده و توسط ایستگاه راداری «کانتینر» روسیه رصد شده است را تکذیب کرد.

وزارت دفاع آذربایجان در پاسخ به سؤال سرویس خبری «آذرتاج» در این مورد گفته كه «گزارش منتشر شده توسط نیروهای طرفدار ارمنستان صورت گرفته و بی اساس و كذب است.»

وزارت دفاع آذربایجان همچنین گفته «انتشار چنین اطلاعاتی به منظور آسیب رساندن به روابط آذربایجان و ایران است.»

در ادامه افزوده شده که «واضح است که اخبار منتشر شده به منظور آسیب رساندن به روابط خوب دو کشور چیزی جز شر و تهمت نیست.»

وزارت دفاع آذربایجان همچنین تأکید کرده که: «هیچ اقدامی علیه همسایه، جمهوری اسلامی ایران از قلمرو آذربایجان برداشته نشده و در آینده نیز برداشته نخواهد شد.»

در پی تشدید تنش در روابط جمهوری اسلامی با کشورهای غربی یک سری انفجارها و آتش‌سوزی‌های زنجیره‌ای در ایران رخ داد که یکی از آنها انفجار بزرگ در تأسیسات هسته‌ای نطنز بود که بر اساس اظهارات امروز سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران  «خسارت» حادثه در سوله ساخت سانتریفییوژهای پیشرفته «قابل توجه» بوده و باعث کندی در تولید این ماشین‌ها خواهد داشت.

همچنین روز جمعه ۱۳ تیر ماه سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که دلیل انفجار تأسیسات هسته‌ای نظنز را «به صورت دقیق مشخص» کرده‌اند ولی به‌دلیل «ملاحظات امنیتی» فعلا اعلام نمی‌شود.

از سوی دیگر خبرگزاری رویترز همان روز ساعاتی بعد در گزارشی به نقل از سه مقام جمهوری اسلامی که نامشان را فاش نکرده منشأ انفجار در تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم نظنز را حملات سایبری اعلام کرد.

رویترز در خصوص این خبر همچنین نوشت که این مقامات مدارکی در رابطه با این ادعا ارائه نکرده‌اند.

همچنین، نیویورک تایمز در گزارشی گفته بود که انفجار تاسیسات نطنز بر اثر یک بمب قوی صورت گرفته است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا