آذربایجان

دومین سالروز آزادسازی حادروت توسط ارتش مظفر آذربایجان

امروز یکشنبه (17 مهر) دومین سالروز آزادسازی حادروت از اشغال ارمنستان توسط ارتش مظفر آذربایجان (آزربایجان) است.

شهرستان حادورت در 12-امین روز از جنگ 44 روزه قاراباغ آزاد و خبر آزادسازی آن بلافاصله توسط پرزیدنت علی اف اعلام شد. در آن روز علاوه بر شهرستان حادروت، روستاهای چایلی، یوخاری گوزلک، گورازیلی، کیشلاق، کاراجالی، افندیلیر، سلیمانلی و سور نیز از اشغال دشمن خارج شد.

ارتش آزربایجان شهرستان حادروت را تاریخ 9 اکتبر (18 مهر 1399) در نتیجه یک عملیات موفقیت آمیز از اشغال ارمنستان آزاد کرد. در ابتدا ارتفاعات و کوه های اطراف به کنترل درآمد و سپس نظارت کامل منطقه به کنترل آزربایجان درآمد. در آن زمان، آزادسازی هادروت امری اجتناب ناپذیر و غیرقابل انکار بود.

در طول 44 روز جنگ میهنی، ارتش آذربایجان در جبهه جنوبی پیشروی کرد و در مسیری غیر منتظره – آغ‌اوغلان (حادروت) پیش رفت. آزادی حادروت عمدتاً عملیاتی بود که سرنوشت جنگ را رقم زد. زیرا پس از آزادسازی این شهستان، نیروهای ویژه ارتش آذربایجان در آن جهت به سمت شوشا حرکت کردند. ارتش ارمنستان تصوری از حمله به شوشا از این جهت نداشت و آنها از دو جهت یعنی از سمت لاچین و قیرمیزی بازار – منتظر حمله بودند.

آزادی حادروت ارتش ارمنستان را بسیار شوکه کرد و وزارت دفاع ارمنستان مدتها از تایید اینکه این قصبه تحت کنترل ارتش آذربایجان در آمده است، خودداری کرد.

لازم به ذکر است که در آن زمان گزارش های ضد و نقیضی درباره آزادی حادروت وجود داشت. زیرا در حالی که ارتفاعات غالب اطراف قصبه تحت کنترل ارتش ارمنستان بود، نیروهای ویژه آذربایجان به عمق دفاع آنها نفوذ کرده و وارد حادروت شدند. گروههای دیگر جاده های جنوب حادروت (جبرائیل و خوجاوند) را کنترل می کردند. بعداً در این عملیات، ارتفاعات اطراف حادروت آزاد شد و پس از 2 روز جنگ، این بخش تحت کنترل ارتش آذربایجان درآمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا