ایرانسیاست

علی مطهری خطاب به خامنه‌ای: رویه خلاف آزادی بیان نتیجه نداده است

علی مطهری، در نامه‌ای به علی خامنه‌ای به روند ردصلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان اعتراض کرد و گفت اراده‌ای برای قلع و قمع افراد منتقد وجود دارد.

علی مطهری، نماینده مجلس دهم، روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی اظهار داشت این رفتار شورای نگهبان «یکی از عوامل کاهش مشارکت مردم در انتخابات اخیر» می باشد.

آقای مطهری در بخش دیگر سخنانش گفت «این رویة خلاف آزادی بیان» نشان داده که «در طول این ده دوره هم نتیجه نداده است.»

نماینده مجلس دهم همچنین گفت: «باید بخش اعظم انتخاب را به عهده مردم بگذاریم نه به عهده شورای نگهبان… اجازه ‌دهیم مردم با انتخاب آزاد رشد اجتماعی پیدا کنند.»

او با اشاره بر اینکه «عدم احراز صلاحیت… موجب راه نیافتن دهها» نامزد انتخاباتی می‌شود تاکید کرد که ادامه این روند «موجب رواج تظاهر و ریا و تملق و چاپلوسی برای تأیید صلاحیت در آینده شده و می‌شود.»

آقای مطهری که خود به علت ردصلاحیت از سوی شورای نگهبان در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی نتوانست نامزد شود گفت: «اگر در جلسه‌ای که با عضو حقوقدان شورای نگهبان داشتم پیشنهاد او برای تأیید نظراتش و عدول از نظرات خودم را برای تأیید صلاحیت می‌پذیرفتم تأیید شده بودم، اما بنده برای اینکه این رویه تثبیت نشود مخالفت کردم. بنابراین نامه من جنبه شخصی ندارد و به خاطر رد صلاحیت شخص خودم نیست.»

اشاره علی مطهری به جلسه‌ای است که با شورای نگهبان در باره علت رد صلاحیتش داشته و آنجا به وی گفته‌اند که از مواضع قبلی خود در مورد بعضی از اظهارنظرها عقب‌نشینی کند.

در این باره علی مطهری در نامه دیگری که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده و در آن علت ردصلاحیتش را نوشته اظهار داشته که «آنچه که به بنده به عنوان دلیل رد صلاحیت گفتند سه چیز بود. یکی اینکه چرا گفته‌اید نهم دی اگر موجب تفرقه شود دیگر یوم الله نیست بلکه یوم الشیطان است. گفتم درست است، الان هم همین را می‌گویم.»

«دیگر اینکه گفتند چرا گفته‌اید ما با آقای ابراهیم یزدی رفتار خوبی نداشتیم؟ گفتم هنوز هم همین را می‌گویم، نیازی نبود آن پیرمرد را بازجویی و زندانی کنیم. سوم اینکه گفتند چرا درباره رفع حصر خانگی محصوران صحبت کرده‌اید؟ شما باید بگویید نظر من بر رفع حصر بوده ولی وقتی نظر رهبری را شنیدم نظرم عوض شد.»

آقای مطهری می‌گوید «آنچه که به بنده برای دلایل رد صلاحیت گفتند همین بود و البته اگر به آن حقوقدان شورای نگهبان می‌گفتم «درست می‌فرمایید، من اشتباه کردم» قطعاً صلاحیت من تأیید می‌شد ولی من پا روی اصول نگذاشتم و نخواستم این رویه غلط یعنی رد صلاحیت به خاطر اظهارنظر ادامه پیدا کند و این بلا به سر دیگران نیز بیاید.»

لازم به ذکر است که شورای نگهبان در جریان تایید صلاحیت انتخابات مجلس یازدهم ، حدود ۹۰ نفر از نمایندگان مجلس دهم را که برای مجلس یازدهم نامزد شده‌بودند ردصلاحیت کرد.

این امر در دوره‌های پیشین انتخابات جمهوری اسلامی نیز اتفاق افتاده، به ویژه انتخابات مجلس هفتم که با رد صلاحیت گسترده نمایندگان وقت همراه بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا