اجتماعیاقتصادایرانسلامتی و زندگی

ذرت‌های سمی وارداتی تبدیل به «الکل» می‌شود

رییس سازمان ملی استاندارد ایران از دستور حسن روحانی برای تبدیل ذرت‌های آلوده وارداتی امحا نشده به الکل برای مصارف بهداشتی خبر داد.

نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران، امروز سه‌شنبه، ۶ خرداد، گفت: «مطابق دستور رئیس جمهوری در ستاد مقابله با کرونا، ذرت‌های آلوده دامی امحا نشده و برای رفع بخشی از مشکلات بهداشتی مردم تبدیل الکل می‌شوند.»

خام نیره پیروزبخت که در نشست خبری در محل سازمان ملی استاندارد ایران سخن می‌گفت افزود: «تبدیل ذرت‌های آلوده به الکل، با نظارت وزارت بهداشت اجرایی خواهد شد.»

ماجرای ذرت‌های سمی وارداتی به ایران به مرداد ماه سال ۹۸ بر می‌گردد. امیر خجسته، نایب رئیس وقت کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در تاریخ ۱۱ آبان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده بود ۵۰۰ هزار تن ذرت وارد بندر امام شده است و از این مقدار ۱۴۰ هزار تن طبق آزمایش‌های انجام شده به سم آفلاتوکسین آلوده است.

آقای خجسته همچنین گفته بود این مقدار ذرت به ارزش ۳۵ میلیون دلار و توسط ۹ شرکت خصوصی و دولتی با ارز اختصاصی کالاهای اساسی وارد شده بود.

پس از آن خبرگزاری جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۴ آبان همان سال از قول نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرد:

«در سال ۹۵، ۵۰۰ هزار تن ذرت وارد کشور شده بود که آزمایش بسیار دقیق بر روی این محصول انجام شده است. بر اساس نتیجه آزمایش ها، ۳۵۰ هزار تن از این ذرت ها، گواهی انطباق گرفته و آلودگی ندارد، از این رو اجازه داده شده است تا به داخل کشور وارد شود.»

خانم پیروزبخت در ادامه گفته بود: «اما آلودگی به نوعی سم، در ۱۴۰ هزار تن از این ذرت ها شناسایی شده است که این میزان، هنوز در گمرک است. تا زمانی که کالا در گمرک است، به معنای این است که وارد کشور نشده است. این ذرت‌های آلوده به علت نداشتن اجازه ترخیص در گمرک مانده و حتی یک کیلوگرم از آن، به کشور وارد نشده است.»

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران نیز ۱۲ مهر همان سال اعلام کرده بود حسن روحانی دستور داده بود که «اگر این محموله مرجوع نشود، باید امحا شود.»

اگر ذرت آلوده، از طرف دام شیری و پرواری به مصرف برسد، شیر و گوشت دام نیز آلوده به آن سموم خواهد شد.

ورود آفلاتوکسین از طریق فراورده‌های دامی به بدن انسان می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد.

در نهایت سازمان اموال تملیکی دی ماه سال گذشته اعلام کرد که مقرر شد که این ذرت‌ها تحت شرایطی به کشورهای غیرهمسایه فروخته می‌شود تا امکان برگشت این محموله به ایران کاملا منتفی باشد.

در شرایط فعلی نیز معلوم نیست که آیابخشی از این ذرت‌های آلوده به کشورهای غیر همسایه صادر شده یا اینکه اصلا بحث صادرات منتفی است و همه محموله به الکل تبدیل خواهد شد؟!

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا