جهانسیاست

رئیس جمهور ترکیه خواستار پایان اشغال قره باغ شد

رئیس جمهور ترکیه گفت ما با آذربایجان برادر هستیم؛ کسانی که ۳۰ سال برای حل این درگیری ها کاری نکرده اند اکنون بیانیه می دهند.

به گزارش ای‌ان‌تی به نقل از «ت‌ر‌ت»، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه طی اظهاراتی گفت: باید بحران در منطقه که با اشغال قره‌باغ کوهستانی آغاز شد، هر چه سریعتر پایان یابد. با ترک فوری سرزمین‌های اشغالی آذربایجان توسط ارمنستان، صلح و آرامش مجددا در منطقه برقرار خواهد شد.

آقای اردوغان گفت: یک بار دیگر حمله روز گذشته ارمنستان به آذربایجان را محکوم کرده و اعلام می‌کنیم که ترکیه با تمام توان و قلب خود همچنان در کنار کشور دوست و برادر آذربایجان خواهد ماند. تنها با پایان اشغال خاک‌های آذربایجان است که صلح و آرامش به منطقه بازمی‌گردد.

رئیس جمهور ترکیه گفت: وقت آن است كه بحران منطقه كه با اشغال قره باغ آغاز شده، خاتمه یابد. با ترک فوری سرزمین‌های اشغال شده آذربايجان توسط ارمنستان، منطقه می‌تواند صلح و آرامش دوباره را بدست آورد. تمام تحمیل‌ها و تهدیدهای دیگر نه تنها ناعادلانه و غیرقانونی خواهد بود، بلکه باعث خواهد شد تا ارمنستان پا را از گلیم خود فراتر گذارد. آذربایجان با بیان این که وقت حساب رسیده، خواسته و ناخواسته کارش را خودش حل می‌کند. تحولات اخیر فرصتی را برای همه کشورهای صاحب نفوذ در منطقه است تا روش‌های واقع‌گرایانه و منصفانه در پیش بگیرند.

رئیس جمهور اردوغان گفت: اعضای گروه مینسک تقریباً همه تلاش خود را برای عدم حل این مشکل به کار بسته‌اند. حال توجه داشته باشید که راهکار نشان می‌دهند و حتی گاهی تهدید هم می کنند. این‌ها کسانی هستند که هزاران تریلر سلاح را به جنوب کشور ما به ویژه به شمال سوریه فرستاده‌اند. این‌ها کسانی هستند که درصدد تجزیه سوریه هستند و به تاسیس پایگاه‌های نظامی در آنجا دست زده‌اند. این‌ها همان نیروهای ائتلاف هستند که در سوریه عرض اندام کرده‌اند. اکنون آمده‌اند و از الهام علی‌اف می‌پرسند: “آیا ارتش ترکیه در اینجا حضور دارد؟ آیا ترکیه به این منطقه سلاح ارسال می‌کند؟” منطق‌شان را ببینید، به این ذهنیت نگاه کنید. گویی برادر ما الهام علی‌اف مجبور است پاسخگوی آنها باشد. تقریباً ۳۰ سال است که به شما حساب پس داده است، می گوید: “بیایید این کار را حل کنیم. این کار را بیش از این طول ندهیم.” سرزمینهای اشغال شده متعلق به كیست؟ البته که به آذربایجان تعلق دارد. همه این مساله را قبول داریم. قره‌باغ را قبول داریم. بیش از ۱ میلیون نفر از مردم قره‌باغ اکنون به دور از سرزمینهای خود در آذربایجان زندگی می كنند. اما اشغالگران آنجا لانه کرده‌اند. هیچ کسی از آنها حساب نمی‌پرسد. آذربایجان اکنون می گوید: زمان حساب فرا رسیده و مجبور است کار خودش را خودش حل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا