ایرانخاورمیانهسیاست

رئیس سابق موساد: بین رهبران ایران نفوذ کرده‌ایم، رصد می‌کنیم و دوران دروغ به پایان رسیده است

رئیس سابق سرویس اطلاعاتی موساد اسرائیل بصورت تلویحی تأیید کرد که کشورش در پشت حملات اخیر به برنامه هسته ای ایران بوده است.

رئیس سابق سرویس اطلاعاتی موساد اسرائیل بصورت تلویحی تأیید کرد که کشورش در پشت حملات اخیر به برنامه هسته ای ایران و محسن فخری‌زاده، مرد پشت پرده برنامه موشکی و هسته‌ای ایران بوده است.

اظهارات یوسی کوهن، در گفتگویی با کانال ۱۲ اسرائیل که شب پنجشنبه ۲۰ خرداد پخش شد، هشدار واضحی به ادامه فعالیت‌های هسته ای ایران توصیف می‌شود كه در صورت ادامه، می توانند به اهداف اسراییل تبدیل شوند.

مصاحبه کننده از کوهن سوال کرد که اگر بتواند آنها را به نطنز ببرد، کجار را نشان آنها می‌دهد، او گفت، “به انبار” که در آن “سانتریفیوژها می چرخیدند”. وی در ادامه افزود: “به نظر می رسد دیگر مانند گذشته نمی‌چرخند.”

ایلان دایان، مصاحبه کننده گفت: “فردی که مسئول انفجار نطنز بود، فونداسیون مرمری را که سانتریفیوژها روی آن قرار می‌گرفتند را در ساخت اولیه ساختمان نطنز، خودش ارائه کرده بود و سازندگان خبر نداشتند که این سنگ‌های کف ساختمان حاوی مقادیر زیادی مواد منفجره است.”

در ژوئیه سال ۲۰۲۰، یک انفجار مرموز مجموعه پیشرفته سانتریفیوژ نطنز را ویران کرد. سپس در آوریل سال جاری میلادی، انفجار دیگری یکی از سالن های غنی سازی زیرزمینی نطنز را تخریب کرد.

آنها همچنین در مورد کشته شدن محسن فخری زاده، که برنامه هسته ای نظامی تهران را دهه ها پیش آغاز کرد، گفتگو کردند.

در حالی که کوهن در مقابل دوربین ادعای قتل نمی کرد، ایلان دایان، خبرنگار اسرائیلی درباره سوءقصد به جان محسن فخری‌زاده گفت هرچند “یوسی کوهن نمی‌تواند مسئولیت این کار را بپذیرد، اما امضای شخص او را می‌توان پای جزء جزء عملیات دید.” دایان همچنین توصیف کرد که چگونه یک مسلسل کنترل از راه دور که به یک وانت نیسان جاسازی شده بود، فخری زاده را کشته و بعدا منفجر شده است.

آنها همچنین در مورد عملیات اسرائیل در مورد سرقت اسناد برنامه هسته ای نظامی ایران صحبت کردند. دایان گفت که ۲۰ مأمور موساد، که هیچ کدام اسرائیلی نبودند، اسناد ۳۲ گاوصندوق را سرقت و به اسراییل منتقل کردند. کوهن تأیید کرد که موساد بیشتر مطالب را قبل از خارج شدن فیزیکی از ایران از طریق اسکن دریافت کرده بود.

کوهن از تصمیم نخست وزیر بنیامین نتانیاهو برای علنی کردن نتایج این عملیات دفاع کرد و این برخلاف پنهان کاری سنتی فعالیت های موساد بود.

کوهن گفت: “این برای ما مهم بود که دنیا این را ببیند، اما این مسئله باید در میان رهبران ایران نیز طنین انداز می‌شد، تا به آنها بگوید، … دوستان عزیز: اول اینکه، بین شما نفوذ کرده ایم. دوم اینکه، ما شما را رصد می‌کنیم .. سوم هم اینکه، دوران … دروغ به پایان رسیده است.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا