جهانسیاست

روسیه به تلافی اخراج دیپلمات‌های خود، ۲۰ دیپلمات چک را اخراج می‌کند

روسیه روز یکشنبه ۳۰ فروردین پس از تصمیم "بی سابقه" پراگ برای اخراج ۱۸ دیپلمات روسی که به عنوان مأمور اطلاعاتی معرفی شده بودند، از اخراج ۲۰ دیپلمات چک خبر داد.

مسکو گفت ۲۰ کارمند سفارت چک “عنصر نامطلوب” اعلام شده اند و باید تا پایان روز دوشنبه کشور را ترک کنند.

پس از احضار ویتسلاو پیونکا، سفیر چک در مسکو، توسط وزارت خارجه روسیه ، خبر مربوط به اخراج دیپلمات‌های چک اعلام شد.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای گفت: “به پیونكا گفته شده بود كه ۲۰ نفر از كارمندان سفارت چك در مسكو عنصر نامطلوب” اعلام شده اند.

وزارتخانه با بیان اینکه تصمیم دولت چک برای اخراج دیپلمات های روسی “اقدامی خصمانه” است، افزود: “به آنها دستور داده شده است که تا پایان ۱۹ آوریل ۲۰۲۱ (۳۰ فروردین) کشور ما را ترک کنند.”

روز شنبه، مقامات چک گفتند که آنها ۱۸ دیپلمات روسی را که توسط اطلاعات کشور چک به عنوان مأموران مخفی سرویس های امنیتی «اطلاعات برون‌مرزی (اس‌وی‌آر)» و  «اداره اصلی اطلاعات روسیه (جی آر یو)» روسیه شناسایی شده و مظنون به دست داشتن در انفجار ۲۰۱۴ هستند، اخراج خواهند کرد.

پلیس چک همچنین گفت که این دو نفر در انفجار ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۴ در انبار تسلیحات و مهمات در جنگلی در جمهوری چک که دو کشته به جا گذاشت، نقش داشتند.

همچنین بخوانید: چک ۱۸ دیپلمات روس را به اتهام بمب‌گذاری از کشور اخراج کرد

پلیس چک می گوید الكساندر پتروف و روسلان بوشیروف، كه سرگئی اسكریپال سرهنگ سابق اداره اصلی اطلاعات را با گاز “نویچوک” در انگلیس مسموم كردند، همان افسران اطلاعاتی هستند که در بمب گذاری در انبارهای سلاح در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ نقش داشتند. آنها با گذرنامه های جعلی مولداوی و تاجیکستان وارد کشور شده‌اند.

مسکو ادعا کرد که این اقدام جمهوری چک با تنش اخیر مسکو و واشنگتن مرتبط است.

وزارت خارجه روسیه افزود: “مقامات چک در این زمینه برای جلب رضایت ایالات متحده در برابر تحریم های اخیرش علیه روسیه، از اربابان خود در آنسوی اقیانوس هم پیشی گرفتند.”

در روزهای اخیر ایالات متحده تحریم ها و اخراج ۱۰ دیپلمات روس را به تلافی دخالت کرملین در انتخابات در آمریکا، حمله سایبری گسترده و سایر اقدامات خصمانه اعلام کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا