جهانسیاست

چک ۱۸ دیپلمات روس را به اتهام بمب‌گذاری از کشور اخراج کرد

در شامگاه شنبه ۲۸ فروردین، جمهوری چک ۱۸ دیپلمات روس را به اتهام فعالیت در سرویس اطلاعات خارجی و اداره اصلی اطلاعات (اطلاعات ارتش) روسیه اخراج کرد.

آنها به انجام بمب گذاری در انبارهای سلاح چک در سال ۲۰۱۴ متهم شده اند. آندری بابیش نخست وزیر چک گفت پراگ “رد پای روسیه” را در این انفجارها پیدا کرده است. نخست وزیر در یک کنفرانس خبری گفت که شواهد محکمی از دست داشتن اطلاعات روسیه در بمب گذاری ها بدست آمده است.

رسانه های اروپایی می‌گویند، دیپلمات های روسی اخراج شده از جمهوری چک در واقع افسران اطلاعات بودند و تحت پوشش دیپلماتیک کار می کردند. پلیس چک می گوید الكساندر پتروف و روسلان بوشیروف، كه سرگئی اسكریپال سرهنگ سابق اداره اصلی اطلاعات را با گاز “نویچوک” در انگلیس مسموم كردند، همان افسران اطلاعاتی هستند که در بمب گذاری در انبارهای سلاح در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ نقش داشتند. آنها با گذرنامه های جعلی مولداوی و تاجیکستان وارد کشور شده‌اند.

در تاریخ ۱۶ اکتبر ۲۰۱۴، یک سری انفجارها در انبارهای مهمات در منطقه «ویربتس زیلنسکی» جمهوری چک رخ داد. در نتیجه این انفجارها، دو نفر کشته و مقدار زیادی مهمات منهدم شد. در سال ۲۰۱۶، یک انفجار دیگر رخ داد.

مسکو دست داشتن در بمب گذاری ها را انکار می کند. دیمیتری نوویکوف، نایب رئیس کمیته دومای دولتی گفت که اخراج ۱۸ دیپلمات چک مسئله جدی است و هیچ دلیلی برای آن وجود ندارد.

ولادیمیر جباروف، نایب رئیس کمیته امور خارجه شورای فدراسیون روسیه نیز گفت که اتهامات پراگ مزخرف است و پاسخ روسیه متناسب خواهد بود.

او گفت که روسیه هرگز جمهوری چک را به عنوان رقیب خود ندیده است. او دولت چک را متهم کرد که این اقدامات را به توصیه آمریکایی ها انجام می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا