جهان

روسیه قصد انضمام بخش‌هایی از اوکراین را دارد

آمریکا می‌گوید که روسیه قصد دارد بخش‌های بیشتری از خاک اوکراین را با تکیه بر «ترفندهایی» مشابه کریمه، به خاک خود ضمیمه کند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، به نقل از دستگاه‌های اطلاعاتی گفت که روسیه هم اکنون درحال زمینه‌چینی برای این انضمام است.

به گفته او ممکن است در همین ماه سپتامبر همه‌پرسی‌های «ساختگی» در مناطق اشغالی اوکراین در مورد پیوستن به روسیه برگزار شود.

روسیه کریمه را در سال ۲۰۱۴ از اوکراین گرفت و بعد از یک همه پرسی که عموما نامشروع قلمداد می‌شد آن را به خاک خود اضافه کرد.

آقای کربی به خبرنگاران گفت: «می‌خواهیم روشن به مردم آمریکا بگوییم. هیچ کس گول آن را نخواهد خورد. (ولادیمیر پوتین) دوباره دارد ترفندهای ۲۰۱۴ را زنده می‌کند.»

او روسیه را به انتصاب نامشروع مقام‌های طرفدار روسیه برای اداره مناطق اشغالی اوکراین متهم کرد، با این هدف که همه پرسی‌ای در مورد پیوستن به روسیه برگزار کنند.

آقای کربی گفت که روسیه از نتیجه این رای‌گیری استفاده خواهد کرد تا «برای ادعای انضمام مناطق تحت حاکمیت اوکراین تلاش کند.»

روسیه قبلا مقام‌های منطقه‌ای و محلی را در بخش‌هایی از اوکراین که اشغال کرده منصوب کرده است.

روسیه کریمه را در سال ۲۰۱۴ضمیمه کرد که بعد از یک رفراندوم شتابزده بود که در آن رای دهندگان به پیوستن به روسیه رای دادند. آن همه پرسی در سطح جهان غیرقانونی قلمداد شد.

بسیاری از هواداران کی‌یف آن رای را تحریم کردند و کمپین انتخاباتی مربوط به آن نه آزادانه نه عادلانه بود.

رای‌گیری‌های مشابهی در سایر بخش‌های اوکراین به احتمال قریب به یقین به وضعیت مشابهی منجر خواهد شد، به طوری که هرگونه مخالفتی با پیوستن به روسیه عمدتا در فضای خفقان حذف می‌شود.

آقای کربی گفت که او نقشه روسیه را «فاش» می‌کند «تا جهان بداند که هرگونه انضمام ادعایی، حساب شده، غیرقانونی و نامشروع است» و قول داد با واکنش سریع آمریکا و متحدانش روبرو شود.

او گفت که نواحی مورد نظر روسیه برای انضمام به خاک روسیه شامل خرسون، زاپوریژیا، دونتسک و لوهانسک می‌شود.

بی بی سی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا