ایران

سحنگوی سپاه: از قضاوت شتاب‌زده در مورد دستگاه ویروس‌یاب پرهیز کنید

پاسدار رمضان شریف گفت واکنش‌ها به دسگاه ویروس‌یاب مربوط به رسانه ها و شبکه های وابسته به بیگانه است.

پاسدار رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پس از رونمایی از دستگاه ویروس‌یاب با نسبت دادن واکنش‌ها به « رسانه ها و شبکه های وابسته به بیگانه» گفت: به «سایر متخصصین نیز توصیه می کنیم از شتاب زدگی در قضاوت نسبت به این سامانه پرهیز کنند.»

وی همچنین گفت: «به زودی فرآیند تولید و مختصات و قابلیت های فنی این سامانه تشخیصی غربالگر با حضور اصحاب رسانه توسط متخصصین مرجع تشریح خواهد شد.»

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، گس از رونمایی این دستگاه گفته بود: «اگر این دستگاه از سوی وزارت بهداشت تائید شده بود حتما در گزارش رونمایی آن اعلام می‌شد. مرجع تائید وزارت بهداشت است… این دستگاه را سازمان غذا و دارو تائیدیه‌ای نداده است.»

حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهور و عضو هیات نظارت بر صداوسیما در توییتر و تلگرام‌اش به صداوسیمای تذکر داد که: «در شرایطی که جامعه هر روز با اخبار عجیب روبه‌رو می‌شود از پخش رپورتاژ آگهی در بخش‌های خبری خودداری کنید و بدون تأیید رسمی وزارت بهداشت برای واکسن‌ها، داروها، کیت‌های تشخیصی و ویروس‌یاب‌های ابتکاری و بی‌نظیر تبلیغ نکنید»

انجمن فیزیک ایران، روز پنج‌شنبه ۲۸ فروردین، با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «چنین ادعایی باورناپذیر و در حد داستان‌های علمی و تخیلی است.»

انجمن فیزیک ایران با بیان این که ادعای سپاه پاسداران را «در مجموعه ادعاهای شبه‌علم دسته‌بندی می‌کند»، ادامه داد: «اگر با احتمال نزدیک به‌صفر این وسیله کار کند، از آنجا که با دانش روز بشر همخوانی ندارد، مخترعین نه تنها برای آشکار‌سازی یک ویروس که برای جابجا کردن مرزهای دانش بشری باید مورد تشویق مجامع علمی در جهان قرار گیرند.»

این انجمن از سپاه پاسداران خواسته که اگر هنوز بر ادعای خود پافشاری می‌کند «مستندات مرتبط با شیوه کار و آشکار‌یابی وسیله ادعایی را در اختیار متخصصان و دانشمندان این حوزه برای داوری علمی قرار دهد».

خاطر نشان می شود طی دو ماه اخیر که کرونا در ایران شیوع پیدا کرده این اختراع ششمین اختراعی است که از سوی سپاه اعلام می شود.

سال گذشته هم فردی به نام کامبیز گلشنی دستگاهی مشابه را با ادعای ردیابی «هر نوع ماده جامد یا مایع» با برد ۴۲ کیلومتر در ارومیه نمایش داد.

ادعای آقای گلشنی این بود که آن دستگاه هم با استفاده از امواج الکترومغناطیس کار می‌کند، هرچند او توضیح روشنی برای ادعایش نداشت.

آقای گلشنی پیشتر هم وسایل مشابهی ارائه کرده است. از جمله در سال ۱۳۸۸ خبری از تولید انبوه مین‌یاب او منتشر شد، در مراسم مربوطه به آن دستگاه هم فرماندهان سپاه و مقام‌هایی از جمله نادر قاضی‌پور، نماینده جنجالی مجلس ایران حضور داشتند.

وسیله‌ای شبیه به آن، پیش‌تر از سوی یک کلاه‌بردار بریتانیایی به عنوان دستگاه ردیاب بمب و مواد منفجره به بسیاری از کشورها، از جمله عراق، ایران، لبنان و… فروخته شده است.

سال ۱۳۹۲، روزنامه «گاردین» از کلاه‌برداری این فرد بریتانیایی که «جیم مک کورمیک» نام داشت، خبر داد و درباره دستگاه نوشت: «این دستگاه که متشکل از یک آنتن بلند چرخان و دسته‌‌ای پلاستیکی است، شباهت زیادی به محصولی به نام توپ‌یاب گُلف دارد که به قیمت تنها ۲۰ دلار فروخته می‌شود. در حالی‌که نوع تغییر یافته همین محصول توسط جیم مک کورمیک به عنوان بمب‌یاب، به مبلغ هر دستگاه هفت‌هزار دلار به فروش رفته است.»

جیمز مک کورمیک در یک دادگاه شش هفته‌‌ای به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

فروش دستگاه‌های این چنینی به کشورهای مختلف در خاورمیانه، شمال آفریقا، شرق آسیا و همین طور آمریکای لاتین پول هنگفتی نصیب کلاهبرداران کرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا