جهانفرهنگ و هنر

لوئیس سپولودا، نویسنده کتاب «پیرمردی که داستان‌های عاشقانه می‌خواند» بر اثر کرونا درگذشت

لوئیس سپولودا، نویسنده صاحب‌نام شیلیایی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. او از همراهان سالوادور آلنده بود که  رژیم پینوشه به زندان و تبعید محکوم کرد. 

نویسنده برجسته لوئیس سپولودا (Luis Sepúlveda) در اواخر ماه فوریه با تشخیص ابتلا به ویروس نونا در بیمارستان بستری شده بود. لوئیس سپولوندا ، یکی از بزرگترین نامهای ادبیات آمریکای لاتین، امروز چشم به زندگی بست.

بنا به خبر «Observador»، لوئیس اسپولودا که یکی از نمایندگان مهم جنبش واقع‌گرایی جادویی هم بود بعد از شرکت در جشنواره‌ای که در پرتغال برگزار شده بود به ویروس کووید-۱۹ مبتلا شد. سپس تمام شرکت کنندگان در این جشنواره قرنطینه شدند.

نویسنده شیلیایی که در سال ۱۹۴۹ در دهکده‌ای به اسم اووال در شیلی متولد شده بود، شاهد رویادهای بسیاری در نیمه دوم قرن بیستم از جمله جنبش می ۶۸، جنگ ویتنام و دیکتاتوری پینوشه بود.

لوئیس اسپولودا کیست؟

لوئیس اسپولودا، نویسنده، روزنامه‌نگار، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان فیلم شیلیایی است. او از همراهان نزدیک سالوادر آلنده، رئیس جمهور شیلی بود که در پی کودتای آگوستو پینوشه در سال ۱۹۷۳ و سرنگونی آلنده به دو سال و نیم زندان محکوم شد.

رژیم پینوشه سپولودا را در پی فشارهای بین‌المللی در حصر خانگی قرار داد. او ولی موفق به فرار شد و به همکاری با نیروهای مخالف روی آورد و فعالیت هنری و تئاتری زیرزمینی علیه رژیم پینوشه را سازمان داد. با دستگیری مجدد سپولواد، دادگاه نظامی او را به ۲۸ سال زندان محکوم کرد، ولی این بار هم به دلیل اعتراض‌های بین‌المللی رژیم پینوشه او را از زندان آزاد کرد و او را به تبعیدی ۸ ساله فرستاد.

وی به دلیل فعالیت های سیاسی که در جوانی انجام داد، مورد شکنجه قرار گرفت و مجبور شد در 25 سالگی کشور خود را ترک کند. پس از آن، وی پس از زندگی در بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی و اروپا، در سال ۱۹۸۰ به آلمان نقل مکان کرد.

بنا به خبرگزاری آلمان، بخش بزرگی از دوران تبعید اسپولودا در آلمان سپری شد. او برای تامین زندگی خود به رانندگی کامیون میان هامبورگ و استانبول اشتغال داشت. هفت سالی نیز در کشتی سازمان صلح سبز به تخریب محیط زیست در گوشه‌های مختلف اروپا اعتراض می‌کرد و در عین حال برای هفته‌نامه اشپیگل هم گزارش و جستار می‌نوشت. بعدتر به فرانسه و نهایتا به اسپانیا نقل مکان کرد و در این سال‌های اخیر همراه با خانواده‌اش در آنجا زندگی می‌کرد.

اسپولودا که تقریبا سراسر جهان را گشته، عضو صلح سبز (گرینپیز) هم بود. وی همچنین در برخی از کارهای یونسکو شرکت کرد.

اسپولودا، در دوران تبعید شروع به نوشتن کرد. او داستان های کوتاه، رمان ها، نمایشنامه ها، نمایشنامه های رادیویی و مقاله هایی درباره زندگی، طبیعت، کشورها و مردمان خود ارائه داد. او همچنین جوایز زیادی دریافت کرد.

اسپولوداد که به خاطر آثارش چندین جایزه بین‌المللی دریافت کرده، ۶ هفته پیش به عنوان اولین بیمار کرونایی در شمال اسپانیا نتیجه تست کرونایش مثبت اعلام شد و در هفته‌های اخیر در بخش مراقبت ویژه بیمارستان به دستگاه تنفس مصنوعی وصل بود. با از کار افتادن جند تا از ارگان‌های داخلی او نهایتا از پس کرونا برنیامد و چشم بر جهان فروبست.

اسپولواد در ایران هم نام نا‌آشنایی نیست و دستکم دو اثر او با نام‌های «پیرمردی که داستان‌های عاشقانه می‌خواند» و «کشف بزرگ حلزون» به فارسی ترجمه شده‌اند. رمان اول که به مسائل زیست‌محیطی می‌پردازد به ۵۰ زبان جهان نیز ترجمه شده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا