ایراندانش و فن آوریسلامتی و زندگی

کرونا؛ رونمایی فرمانده سپاه از ششمین اختراع سپاه: آنتن ویروس‌یاب

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران صبح امروز، چهارشنبه ۲۷ فروردین در شبکه خبر از جدید‌ترین «اختراع» شرکت‌های وابسته به این نیرو برای مقابله با کرونا رونمایی کرد.

سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران امروز، چهارشنبه ۲۷ فروردین، از «دستاورد جدید تشخیصی کرونا» توسط سپاه رونمایی کرد.

وی گفت: آنجه که امروز ملاحظه می فرمایید «پدیده ای نوظهور و منحصر بفردی» است که بعد از شیوع کرونا در کشور توسط بخشی از «بسیجیان دانشمند و با اخلاص» توسعه پیدا کرد.

وی افزود: اساس کارکرد این دستگاه این گونه است که با استفاده از ایجاد میدان مغناطیسی «ویروس دوقطبی»  هر نقطه‌ای از محیط تا شعاع ۱۰۰ متر را که آلوده به ویروس باشد آنتن این دستگاه درست مقابل این نقطه قرار خواهد گرفت و در مدت حدود «۵ ثانیه» موفق به کشف محیط آلوده می‌شود.

فرمانده‌کل سپاه همچنین گفت: مزیتی که این دستگاه دارد این است که هیچ نیازی به گرفتن خون ندارد و از راه دور این تست را انجام می‌دهد و هوشمندانه عمل می‌کند و قادر است انسان‌هایی را که به این ویروس آلوده هستند شناسایی کند و تشخیص دهد و در عین حال برای ضدعفونی‌های هوشمند نیز کاربرد دارد تا بی‌جهت نقاط غیرآلوده ضدعفونی نشوند، از سوی دیگر برای غربالگری‌ها در مقیاس گسترده کاربرد دارد.

او همچنین گفت: آن‌طور که این دستگاه  تاکنون در بیمارستان‌ها تست شده نزدیک به 80 درصد دقت عمل دارد و در آینده توسعه‌های بیشتری نیز داده خواهد شد و قادر خواهد بود که «هر نوع ویروسی» را تشخیص دهد.

خاطرنشان می شود که این ششمین بار در دو ماه اخیر است که سپاه اعلام می‌کند دستاوردی جدید و خیره‌کننده برای مقابله و نابودی کرونا تولید کرده است.

پس از آنکه علی خامنه‌ای، در تاریخ ۱۸ فروردین موافقت با درخواست دولت روحانی برای برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا را منوط به استفاده از آن برای خرید اختراعات و تولیدات «شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی» کرد، سپاه هر هفته خبری تازه از اختراعات شرکت‌های زیرمجموعه‌اش را اعلام می‌کند.

سپاه از نخستین روزهای شیوع کرونا در ایران تلاش کرده جایگاه خود را از یک سو با رزمایش‌هایی همچون «سرکوب کرونا» به عنوان سازمان دهنده و از سوی دیگر به‌عنوان تولید‌کننده دستگاه‌های مقابله با کرونا تثبیت کند.

یک روز پس از آنکه علی خامنه‌ای در نامه‌ای خطاب به محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مجوز ورود نیروهای سپاهی به عرصه مقابله با کرونا را صادر کرد، نیروی زمینی سپاه از دستگاه‌های گندزدایی و ضدعفونی بیمارستانی به‌عنوان نحستین اختراعات سپاه در این مورد رونمایی کرد.

این دستگاه‌ها آبفشانهایی بودند که با شیلگ و لوله ها به سپر ماشین‌ها و کامیون‌های سپاه تعبیه شده بود.

یک هفته پس از آن، در تاریخ ۱۱ فروردین، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  اعلام کرد که «کیت بومی تشخیص کرونا با دقت بالا» را تولید کرده‌اند.

دو روز بعد دانشگاه بقیه‌الله اعظم سپاه مدعی شد که شمارش معکوس برای ساخت واکسن کرونا را شروع شده و به‌زودی از آن رونمایی خواهد کرد.

پنج روز بعد، یعنی ۱۷ فروردین احمد عبداللهی، معاونت سلامت، آموزش پزشکی و دفاع زیستی سپاه  از«سامانه بومی غربالگری الکترواپتیکی با دقت بالا» رونمایی کرد. این فرمانده سپاه مدعی شد که دانشمندان این نیرو در «شرکت‌های دانش‌بنیان» توانسته‌اند دستگاه حرارت‌سنج از راه دور با دقت بسیار بالا را به مرحله تولید انبوه برسانند.

در هنگام نمایش این دستگاه برای خبرنگاران، حرارت بدن برخی افراد حاضر در مراسم ۴۱ تا ۴۵ درجه نشان داده شد که کارآیی «درست و دقیق» که ادعا شده بود زیر سؤال رفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا