ایرانجهان

سخنگوی پنتاگون:تهدید ایران و شبه‌نظامیانش را جدی می‌گیریم،فرماندهان آمریکایی حق دفاع دارند

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با اشاره به اینکه نحوه انجام حملات چند روز اخیر به نیروهای آمریکایی که پیش از وقوع خنثی شدند، مشابه حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران است، گفت: ما این تهدیدات را جدی می‌گیریم و نیروهای آمریکا در عراق و سوریه حق دفاع از خود را دارند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با اشاره به اینکه نحوه انجام حملات چند روز اخیر به نیروهای آمریکایی که پیش از وقوع خنثی شدند، مشابه حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران است، گفت: ما این تهدیدات را جدی می‌گیریم و نیروهای آمریکا در عراق و سوریه حق دفاع از خود را دارند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در پاسخ به سوالی مبنی براینکه دست داشتن ایران و نیروهای مورد حمایتش در حملات پهپادی خنثی شده به محل استقرار نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه، گفت: این حمله‌ها با حملاتی که ما از شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه دیده‌ایم، مطابقت دارد.

سخنگوی پنتاگون افزود حملات خنثی شده به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه شامل پهپادهای مهاجم به پایگاه عین‌الاسد که پیش از حمله هدف قرار گرفته شدند و پرتاب راکت از اطراف روستای گرین سوریه، مطابق با انواع تاکتیک‌ها، تکنیک‌ها و رویه‌هایی است که در گذشته از گروه‌های مورد حمایت ایران دیده‌ایم.

جان کربی با اشاره حمله به سایت‌های پرتاب راکت در نزدیکی روستای گرین سوریه، گفت که قرار بود از این سایت‌ها برای حمله به نیروهای آمریکایی استفاده شود و چون ما باید تهدیدات را جدی بگیریم این سایت‌ها را هدف قرار دادیم.

سخنگوی پنتاگون با تاکید براینکه سربازان ما به وضوح در این منطقه در معرض خطر قرار دارند، گفت روشن است که ما باید این تهدید را بسیار جدی بگیریم و همیشه حق دفاع از خود را داریم.

کربی افزود که ما همچنان شاهد تهدیدات علیه نیروهای خود در عراق و سوریه از سوی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران هستیم اما هنوز برای انتساب قطعی این حملات به ایران زود است و تحقیقات در حال انجام است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در بخشی از کنفرانس مطبوعاتی خود درباره ماموریت‌های جدید نیروهای آمریکایی در عراق و احتمال حمله شبه نظامیان مورد حمایت ایران به این نیروها، گفت: ما همواره نگران تهدیدات نیروهای خود در عراق توسط شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران بوده‌ایم و این نگرانی جدیدی نیست.

کربی افزود که در چند روز اخیر شاهد بوده‌ایم که برخی از این گروه‌ها اقداماتی را انجام دادند که لزوم نگرانی همیشگی ما را در مورد امنیت و امنیت آمریکایی‌ها را تایید می‌کند.

سخنگوی پنتاگون با اشاره به توافق آمریکا و عراق در مورد پایان حضور نیروهای رزمی آمریکا و ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در این کشور و حضور در نقش‌های آموزشی و مستشاری در عراق، گفت، همچنان که روی انجام این ماموریت جدید متمرکز می‌شویم، روی آن تهدیدات نیز تمرکز خواهیم داشت تا از محافظت از نیروها و شهروندان آمریکا مطمئن شویم.

جان کربی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد که فرماندهان آمریکایی در عراق در جریان ماموریت مستشاری نیز از حق ذاتی دفاع از خود و نیروهایشان برخوردارند و ما دچار این توهم نخواهیم شد که آمریکایی‌ها کمتر از قبل در معرض تهدید شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران قرار دارند.

از سوی دیگر جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز سه‌شنبه وقتی که درباره سخنان ابراهیم رئیسی مبنی بر «لزوم محاکمه و قصاص دونالد ترامپ، رییس جمهوری پیشین آمریکا و مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق به خاطر دستور کشتن قاسم سلیمانی» مورد سوال قرار گرفت، گفت که رئیسی نیز مانند سران دیگر کشورها مخاطبان خاص خود را دارد و من نظر صریحی درباره حرف‌های او ندارم.

سخنگوی کاخ سفید همزمان گفت که در حال حاضر، رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران رهبری تیم ایالات متحده در دور هشتم مذاکرات وین را بر عهده دارد اما این مذاکرات در هفته گذشته پیشرفت کمی داشت و امیدواریم که در هفته جاری پیشرفت داشته باشد.

جن ساکی افزود روشن است که اگر ما به‌زودی درباره بازگشت متقابل به برجام به تفاهم نرسیم، گام‌های شتاب‌زده هسته‌ای ایران برجام را از محتوا تهی می‌کند. بنابراین، اولویت ما در حال حاضر رسیدن تفاهم و بازگشت سریع و متقابل است به همین دلیل انتظار دارم که این مذاکرات بر موضوعات مورد بحث متمرکز شود، نه اظهارات هیچ یک از سران کشورهای جهان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا