ایرانمقالات

عيد فطر، جشن ملى و روز خشم ملت عرب عليه دشمنان اش -يوسف عزيزى بنى طرف

ابتدا تبريك مى گويم عيد فرخنده فطر را به ملت عرب اهواز كه اين روز را بزرگترين عيد ملى و دينى خود مى دانند و نيز به ديگر مللى كه آن را جشن مى گيرند.

ساقيا بيار باده كه ماه صيام رفت-در ده قدح كه موسم ناموس و نام رفت- حافظ
ابتدا تبريك مى گويم عيد فرخنده فطر را به ملت عرب اهواز كه اين روز را بزرگترين عيد ملى و دينى خود مى دانند و نيز به ديگر مللى كه آن را جشن مى گيرند.
از روز يكشنبه اول ماه مه كه روز تدارك ملت عرب در شهرهاى مختلف اقليم اهواز بود تا امروز سه شنبه كه رسما و با تاخير در ايران عيد اعلام شد شاهد تكاپوى مردم جهت برگزارى با شكوه اين عيد بوديم. البته سازمان هاى اطلاعاتى هم بيكار ننشسته و شمارى از فعالان زندان كشيده پيشين را احضار كردند كه مبادا اين عيد با شعارهاى هويت خواهانه همراه شود يا به نمادى سياسى از هويت اهوازى ها بدل گردد. برخى از آنان، البته آزاد شدند و برخى همچنان در بازداشت اند، از جمله، على تميمى كه ٣٧ سال دارد و در محله ‘زويه’ اهواز دستگير شده و تاكنون سه بار به زندان رفته است. اما بر خلاف تصور آنان، مردم طى اين سه روز شعارهاى ملى و هويتى سر دادند و در برخى شهرها با نيروهاى انتظامى درگير شدند. از رامهرمز و شوشتر تا اهواز و جراحى و معشور و از خفاجيه و شوش تا محمره و فلاحيه وعبادان. ضمنا ناظم بريهى، فعال عرب زندانى از سال ٢٠٠٥ – پيامى به اين مناسبت از درون زندان فرستاد و در آن بر خواسته ها و حقوق ملت عرب تاكيد كرد . رهبران احزاب و شخصيت هاى فعال كردستان ايران – از جمله مصطفى هجرى – پيام هايى به مناسبت عيد فطر فرستادند و اين نشان مى دهد كه ملت كورد نيز اين عيد را گرامى مى دارد. اما دريغ از يك تبريك عيد فطر از سوى شخصيت ها و حزب هائى كه خودرا سراسرى و طرفدار حقوق خلق ها مى دانند. و اين، البته – به گمانم – برخاسته از عدم شناخت اينان از فرهنگ و سنن خلق هاى درون ايران و اهميت اين مناسبت ها براى آنهاست. سال گذشته در پاسخ به سوال ام از آقاى وهاب انصارى كه چرا حزب چپ، يك تبريك خشك و خالى هم به مناسبت فرارسيدن عيد فطر منتشر نمى كند گفت: چون عيد مذهبى است، ومن گفتم مگر كريسمس و حتى نوروز ريشه مذهبى ندارند كه جوابى نداشتند. تازه اين حزب نسبت به ديگر سازمان هاى سراسرى، مواضع درخورى در مناسبت هاى سياسى داشته است.
ملايان قم و تهران با در دوزه بازى، عيد فطر در ايران را روز سه شنبه اعلام كرده اند، در حالى كه اغلب كشورهاى عربى و اسلامى روز دوشنبه را عيد اعلام كردند. طبيعى است كه ملت كورد و بلوچ و ديگر ملل سنى مذهب و بخشى از ملت اهواز نيز روز دو شنبه را عيد بگيرند. عكس اول من و نوه ام در عيد فطر ٢٠٢٢ در لندن در انتظار مهمانان عيد و بقيه عكس ها از شهرهاى مختلف اقليم اهواز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا