اجتماعیایران

شورش زندانیان زندان سپیدار در ادامه سریال شورش در زندان‌های ایران 

روزهای گذشته شاهد چندین شورش در زندان‌های شهرهای مختلف از جمله عادل آباد شیراز، مهاباد، الوند، سقز، تبریز، خرم‌آباد، الیگودرز بود و در این شورش‌های تعدادی از زندانیان توانستند از زندان فرار کنند.

برخی فعالان شبکه‌های اجتماعی گزارش کردند که روز دوشنبه 30 مارس 2020 زندان سپیدار اهواز شاهد شورش زندانیان بود. این نهمین شورش در زندان‌های ایران است که به دلیل ترس زندانیان از انتشار ویروس کرونا و همچنین مرگ تعدادی از آنها به دلیل این ویروس، رخ می‌دهد.

در ویدئوهای منتشر شده صدای شلیک گلوله از درون زندان شنیده می‌شود و اخبار تایید نشده‌ای درباره فرار تعدادی از زندانیان نیز منتشر شده است.

خبرگزاری ایرنا به نقل از حیدر عباس زاده، فرمانده انتظامی استان خوزستان ضمن تایید خبر شورش در زندان سپیدار، گزارش کرد که « تعدادی از زندانیان 2 بند سپیدار اهواز امروز قصد آشوب و ایجاد ناآرامی داشتند که با حضور به موقع نیروهای انتظامی و امنیتی آرامش به زندان برگردانده شد و در حال حاضر هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد. »

تعدادی از زنان زندانی سیاسی عرب اهواز در زندان سپیدار اهواز نگهداری می‌شوند و فعالان حقوقی گزارش‌های متعددی درباره شکنجه روحی و جسمی این زندانیان که با هدف اخذ اعترافات اجباری بر آنها اعمال می‌شود، منتشر کرده‌اند.

پیش از این و در روز یکشنبه 29 مارس 2020 اهرو، سازمان حقوق بشر اهواز با انتشار بیانیه‌ای درباره اوضاع سلامتی زندان‌ها در اهواز به طور عام و وضعیت مهدی بحری فعال فرهنگی زندانی در اهواز به طور خاص هشدار داد.

در بیانیه اهرو به نقل از منابع محلی این سازمان آمده که «در پی سهل انگاری و بی توجهی مسئولین زندان مرکزی اهواز در منطقه شیبان وضعیت بیماران مبتلا به کرونا از جمله مهدی بحری عکاس و فعال مدنی رو به وخامت است به طوری که مسئولین زندان او را به تنهایی در قرنطینه جدا کرده‌اند.»

براساس همین گزارش، مسئولین زندان مرکزی اهواز با تخلیه بند 2 در زندان آن را به سالنی با 100 تخت به یک مرکز برای زندانیان مبتلا به کرونا تبدیل کرده‌اند و در حال انتقال دادن تمامی زندانیان مبتلا به این ویروس از تمام زندانهای استان به زندان مرکزی اهواز هستند. هم اکنون 3 زندانی ( مهدی بحری ، میلاد بغلانی و حمید رضا مکی ) و 3 زندانبان نیز مبتلا به کرونا شده‌اند امری که نگرانی‌ها از سرایت این بیماری به دیگر زندانیان را بیشتر کرده است.

اهرو همچنین از آمادگی نیروهای ضدشورش و استقرار آنها برای سرکوب احتمالی زندانیان خبر داده و گفته شده که «زندانیان نسبت به تخصیص سالن بند 2 به عنوان مرکزی برای نگهداری بیماران کرونایی اعتراض کرده اما پاسخ مقامات آوردن یگان‌های ویژه و نیروهای ضدشورش بود که با تمام تجهیزات در زندان مرکزی اهواز مستقر شده‌ و در چند مرحله اقدام به رژه در محیط زندان و ایجاد رعب و وحشت برای زندانیان کردند.»

مقامات قضائی ایران در روزهای گذشته برای مقابله با بیماری کرونا اقدام به آزادی موقت 83 هزار زندانی از مجموع 280 هزار زندانی در سراسر ایران کردند، اما به گزارش اهرو «هزاران بازداشتی و زندانی سیاسی و به طور خاص زندانیان زندان اهواز را از این آزادی مشروط مستثنی کردند، که این امر بر خلاف تقاضاهای سازمان ملل و سازمانهای بین المللی برای ضرورت اولویت آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی است.»

پس از افزایش مطالبات برای آزادی و درخواست‌ها برای آزادی مشروط یا مرخصی از طرف زندانیان فشارها و تهدیدها علیه زندانیان و مخصوصا زندانیان سیاسی بیشتر شده، و مسئولان زندان محدودیت‌های بیشتری را علیه زندانیان مانند محدودیت ملاقات و تماس تلفنی و غیره اعمال کرده‌اند.

روزهای گذشته شاهد چندین شورش در زندان‌های شهرهای مختلف از جمله عادل آباد شیراز، مهاباد، الوند، سقز، تبریز، خرم‌آباد، الیگودرز بود و در این شورش‌های تعدادی از زندانیان توانستند از زندان فرار کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا