اقتصادایرانجهان

صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر با دور زدن تحریم‌ها جهش پیدا کرد

رویترز به نقل از تانکرترکرز، و دو شرکت دیگر رهگیری نفتکش ها، گزارش داد که صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر بر خلاف تحریم های ایالات متحده به شدت افزایش یافته است.

از زمان خروج ایالات متحده از توافق هسته ای با ایران در سال ۲۰۱۸ و اعمال مجدد تحریم ها، صادرات نفت ایران بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. با این حال هنوز هم ایران در تلاش است تا با دور زدن تحریم‌ها صادرات را ادامه دهد.

رویترز می‌گوید، داده های تانکرترکرز و دو شرکت دیگر که خواستند نامشان فاش نشود، نشان می دهد صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر در حال افزایش است. با این حال، رویترز می‌گوید این ارقام مابین ۴۰۰ هزار و ۱.۵ میلیون بشکه در روز قرار دارند، که نشان دهنده دشواری در ردیابی محموله ها است.

بر اساس این گزارش، “صادرات [نفت ایران] در حال حاضر در حال افزایش است. ما در ماه جاری میلادی شاهد صادرات نزدیک به ۱.۵ میلیون بشکه در روز در هر دو نوع نفت خام و میعانات هستیم. ” همچنین، “این میزانی است که ما طی یک سال و نیم شاهدش نبوده‌ایم.”

داده های تانکرترکرز نشان داد که این میزان صادرات دو برابر ماه اوت بود و حدود ۱۱ درصد آن سبک بود که به آن میعانات می گویند. رویترز نمی تواند به طور مستقل داده ها را تأیید کند. دامنه صادرات آگوست ۳۰۰ هزار بشکه در روز تا ۷۵۰ هزار بشکه در روز بود.

داده های تانکرترکرز که محموله ها و ذخیره سازی نفت را رهگیری می کند، نشان می دهد که تقریبا نیمی از صادرات ایران توسط کشتی های خارجی از طریق انتقال کشتی به کشتی انجام شده است، که تعیین مقصد نهایی را دشوار می کند.

یکی از شرکت‌های رهگیری نفتکش‌ها گفت که در ماه سپتامبر شاهد حداقل ۱۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز بوده‌ایم. این میزان افزایش قابل توجهی در مقایسه با کمترین میزان آن در ماه مه سال ۲۰۲۰ است که طبق داده‌های شرکت رهگیری کپلر به ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته بود.

رویترز می‌گوید وزارت نفت ایران به درخواست این خبرگزاری برای اظهار نظر در مورد میزان صادرات پاسخ نداد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت هفته گذشته از تلاش خود برای تقویت صادرات نفت خام با وجود تحریم های ایالات متحده دفاع كرد و گفت كه اسناد مربوط به نفت برای مخفی كردن مبدا محموله های ایران جعل می‌شوند.

آقای زنگنه گفت: “آنچه صادر می‌کنیم به نام ایران نیست. اسناد صادرات و مشخصات محموله‌ها بارها و بارها تغییر داده می‌شود.”

داده های ماهواره کار را آسان کرده است، ولی ارزیابی دقیق میزان صادرات هر کشور هنوز کار ساده‌ای نیست.

همچنین، تعدیل در برنامه های حمل و نقل و تغییرات هفته به هفته، ارزیابی ها را پیچیده می کند. از زمان اعمال مجدد تحریم های ایالات متحده، ایران ارائه ارقام صادرات نفت را به اوپک را متوقف کرده است که این ارزیابی صادرات آن را دشوار می کند.

کارشناسان صنایع نفتی می گویند، تانکرهایی که نفت خام ایران را بارگیری می کنند، گاهی اوقات سامانه ارسال پیام‌های مخابراتی خود را که یک سیستم ردیابی خودکار است و در کشتی ها استفاده می شود، خاموش کرده و مجدداً روشن می کنند. ایران از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا