ایرانسیاست

ایران بیانیه حقوق‌بشر سازمان ملل را «دخالت در امور داخلی» و «غیر قابل پذیرش» دانست

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه کشورهای عضو شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در باره نقض فاحش حقوق‌بشر در ایران، آن را «دخالت در امور داخلی» و «غیر قابل پذیرش» دانست.

چهل و هفت کشور عضو شورای حقوق‌بشر سازمان ملل امروز جمعه ۴ مهرماه با انتشار بیانیه‌ای نقض فاحش حقوق‌بشر در ایران را به‌شدت محکوم و شجاعت مدافعان حقوق‌بشر را ستودند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران پس از انتشار این بیانیه که از ایران خواسته بود همه زندانیان سیاسی و عقیدتی را آزاد و اعمال شکنجه، پخش اعترافات اجباری و سرکوب اعتراضات را متوقف کند، آن را با رویکردی گزینشی، بی‌پایه و فاقد ارزش و اعتبار خواند.

آقای خطیب‌زاده این بیانیه را «در مغایرت بنیادین با رهیافت ارتقایی حقوق بشر» ارزیابی کرد.

این بیانیه که توسط نماینده آلمان در شورای حقوق‌بشر سازمان ملل و با امضای ۴۷ کشور عضو این شورا خوانده شد، با اشاره به مواردی چون «بازداشت‌های خودسرانه»، «دادرسی ناعادلانه»، ‌«اعترافات اجباری» و «اعمال شکنجه» علیه زندانیانی که در اعتراض‌های اخیر در ایران بازداشت شده‌اند، از آن به‌عنوان نقض مکرر حقوق بشر در ایران یاد کرده و به شدت ابراز نگرانی کردند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین، این بیانیه حقوق‌بشری را «سوءاستفاده از سازوکارهای حقوق بشری» خوانده و «دخالت در امور داخلی ایران» توصیف کرده است.

به عبارتی دیگر، کشتن، شکنجه کردن و صدور زندان‌های طویل‌المدت برای فعالین سیاسی و مدنی حقوق داخلی یک کشور بوده و علیرغم امضای پیمان‌نامه های حقوق‌بشری از سوی آن کشور، محکوم کردن نقض آن، دخالت در امور داخلی باید باشد.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا