ایران

صادقی: وزیر دفاع علت شلیک به هواپیمای اوکراینی را تخطی اپراتور از ضوابط اعلام کرد

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس دهم اعلام کرد که وزیر دفاع در پاسخ به سوال نمایندگان، علت سقوط هواپیمای اوکراینی را «تخطی اپراتور از ضوابط» اعلام کرد.

محمود صادقی گفته است که هفته گذشته وزیر دفاع درپاسخ به سؤال او و دیگر نمایندگان علت سقوط هواپیمای اوکراینی را  «تخطی اپراتور از ضوابط مربوط به اقدام در وضعیت محدود (لزوم کسب مجوز) وعدم ارتباط گیری و اتکا به اطلاعات مبهم دریافتی را علت شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی اعلام کرد.»

پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی خطوط هوایی اوکراین صبح روز ۱۸ دی ۱۳۹۸ هدف پدافند هوایی سپاه پاسداران قرار گرفت و  ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

پس از انکار اولیه مقام‌های نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی، در نهایت ستاد کل نیروهای مسلح پس از سه روز اعلام کرد که در پی حملات انتقام جویانه ایران به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق به‌ دنبال کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، دلیل هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری را «خطای انسانی» عنوان کرد.

در حالی‌که تهران می‌گوید تحقیقات گسترده و دقیق در رابطه با سرنگونی پرواز ۷۵۲ ادامه دارد، اما هفته جاری مقامات اوکراینی جزئیات تازه‌ای از آخرین دقایق پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین را که هدف موشک‌های سپاه پاسداران در آسمان تهران قرار گرفت، منتشر کرده‌اند.

الکساندر رووین، رئیس پزشک قانونی اوکراین در مصاحبه با یک روزنامه اوکراینی گفته بود که اجساد مسافران پرواز تهران-کیف بدون صندلی پیدا شده و این یعنی مسافران کمربند ایمنی را باز کرده و از جای خود بلند شده بودند. او این را نشانه وجود وحشت در کابین پیش از برخورد موشک دانسته است.

به گفته این مقام اوکراینی بلافاصله پس از سقوط هواپیما و زمانی که هنوز مردم اجازه داشتند وارد منطقه سقوط هواپیما شوند، نیروهای ایران تمامی تکه‌های هواپیما را از محل سقوط جمع کردند.

رییس پزشکی قانونی اوکراین گفته که تمامی گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ‌های ۱۷۶ مسافر این هواپیما که در اختیار تیم اوکراین بوده از سوی ایران پس گرفته شده است. به گفته این مقام اوکراینی قسمت تحتانی هواپیما پیدا نشده و فقط چهار صندلی پیدا شده است در حالی که این پرواز ۱۶۷ مسافر داشت به اضافه خدمه.

وزیر خارجه اوکراین هم گفته است: «اگر مذاکرات ما به نتیجه نرسد ما مجبور خواهیم بود به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت ببریم و این فقط شامل اوکراین نخواهد بود بلکه کانادا، بریتانیا، سوئد و افغانستان نیز در کنار اوکراین خواهند بود.»

پس از سرنگونی این هواپیمای مسافربری، اعتراضاتی در چندین شهر ایران برگزار شد و بر اساس گزارش‌های رسمی قوه قضائیه، ده‌ها نفر در ارتباط با این اعتراضات، بازداشت شدند.

سازمان دیدبان حقوق بشر روز جمعه، ۱۹ اردیبهشت، در بیانیه‌ای به محکومیت دست‌کم ۱۳ نفر در ایران به‌ دلیل اعتراض به سرنگونی این هواپیمای مسافربری به دست سپاه پاسداران اعتراض کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا