اجتماعیایرانسیاست

آثار برجامانده در محل سرنگونی هواپیمای اوکراینی را محو کردند،وسایل کشته‌شدگان را سوزاندند

«این است آن‌چه جمهوری اسلامی با حافظه‌ مردم می‌کند» و حتی «دور نخواهد بود که مجری لوس احمقی را هم به صحنه بفرستند تا از به جریان افتادن زندگی در محل، رپورتاژی برای فرمانده‌ سپاه یا شهردار بی‌شرف منطقه بسازد.»

حامد اسماعیلیون، نویسنده ایرانی که همسر و فرزندش با اصابت موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی کشته‌ شدند، از سوزاندن وسایل باقی مانده از سرنشینان پرواز ۷۵۲ و محو آثار برجا مانده در محل سرنگونی این هواپیما واقع در شاهد شهر شهریار خبر داد.

یک روز قبل از اعلام خبر از بین بردن آثار سرنگونی هواپیمای اوکراینی در شاهدشهر، حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی، در پیام نوروزی خود هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی و کشته شدن ۱۷۶ سرنشین این هواپیما با موشک‌های سپاه پاسداران در بامداد ۱۸ دی سال ۹۸ را به «خطای باورنکردنی یک فرد» تقلیل داد و اشاره‌ای نکرد که نتایج تحقیقات در این باره به کجا رسیده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته و به ویژه بعد شیوع ویروس کرونا در ایران، هیچ توضیح یا خبری درباره نتایج تحقیقات درباره هدف قرار دادن پرواز ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال ارائه نکرده‌اند و هنوز سرنوشت بازخوانی جعبه سیاه این هواپیما نیز مشخص نشده است.

حامد اسماعیلیون که همسرش پریسا اقبالیان و دخترش ری‌را اسماعیلیون بر اثر اصابت موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی همراه دیگر سرنشینان پرواز ۷۵۲ تهران‌-کیف کشته شدند، روز شنبه دوم فروردین ماه در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «هفتاد و سه روز بعد از جنایت سپاه [پاسداران] در آسمان تهران در شاهدشهر، محل افتادن هواپیما، همه‌چیز عادی شده است. زمین منطقه جای بیل بولدوزرها و لودرها را بر خود دارد و شیارهای خاک نشان می‌دهد همه‌چیز را جمع‌آوری کرده‌اند. دیگر حتی ماموری هم آن‌جا نیست. دوربینی در جایی کاشته‌اند که مراقب رفت و آمدها باشد اما دیگر ماموری هم نیست چون همان‌طور که همه می‌دانید زندگی باید بر روال عادی برگردد.»

اسماعیلیون با اشاره به اینکه «می‌گویند هنوز تکه‌پاره‌ لباسی یا کفش کودکانه‌ پاره‌ای در گوشه‌ای هست. یا اسباب‌بازی شکسته‌ای، می‌گویند دو شال رنگی زنانه را خارها به امانت گرفته‌اند»، با طرح این این پرسش که «اما باقی وسایل چه شده است»، تاکید کرد که «غارت کرده‌اند و امیدوارم گزارشی که پلیس کانادا تهیه خواهد کرد نوری بر این تاراج بتاباند.»

او با بیان اینکه «پلیس تهران موظف بود بگوید با جواهرات با پول و با مدارک شناسایی چه کرده است»، نوشت: «چگونه است که کارت سلامت پاره‌ی ری‌را را تنها چیزی که از دخترم مانده با وجود درج اسمش به مسافری دیگر می‌دهد و چگونه است که دستبند چرمیِ نگین از دست داده را بدون نگین به کسی برمی‌گرداند و چگونه است به کسی که یورو همراهش بوده است دویست هزار تومان پول و یک اسکناس یک دلاری برمی‌گرداند.»

اسماعیلیون درباره اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی «با باقی وسایل که بر خاک مانده چه کرده‌اند»، نوشت: «پاسخ آسان است. آتش زده‌اند. سه بار عوامل شهرداری به منطقه اعزام شده‌اند و چمدان‌ها و لباس‌های باقی‌مانده را آتش زده‌اند. شهرداری یعنی همان نهادی که می‌خواهد برای ما برای عزیزان ما بنای یادبود بسازد سه بار یادگارهای عزیزان ما را در بیابان‌های شاهدشهر به آتش کشیده است و ما یعقوب‌وار در حسرت به چشم کشیدنِ پیراهن‌پاره‌ خونینی از پاره‌های تن‌مان سوختیم و خاکستر شدیم.»

او با انتقاد ضمنی از رسانه‌ها و خبرنگاران برای عدم پوشش اقدامات جدید دستگاه‌های حکومتی برای از بین بردن تمام آثار برجامانده در محل سرنگونی هواپیمای اوکراینی، نوشت: «امروز، هفتاد و سه روز بعد از جنایت، باغداران منطقه دیوار باغ‌های‌شان را رنگ می‌زنند. هیچ از پوست و خون مسافران نباید بر دیوارها بماند.پارک تخریب شده و دیوار فروریخته‌اش را هم به حول و قوه‌ی الهی! در مدتی کوتاه بازسازی می‌کنند تا همه بدانند نه خانی آمده است و نه خانی رفته.»

حامد اسماعیلیون با بیان اینکه «این است آن‌چه جمهوری اسلامی با فجایع خود و با حافظه‌ جمعی می‌کند»، نوشت: «وقتی محل سوانح هوایی تا ماه‌ها و سال‌ها و تا کیلومترها دست‌نخورده می‌ماند جمهوری اسلامی صحنه‌ یک جنایت را تبدیل به باغ، بوستان یا استیجِ کارناوالی مبتذل می‌کند.»

او تاکید کرد که «این است آن‌چه جمهوری اسلامی با حافظه‌ مردم می‌کند» و حتی «دور نخواهد بود که مجری لوس احمقی را هم به صحنه بفرستند تا از به جریان افتادن زندگی در محل، رپورتاژی برای فرمانده‌ سپاه یا شهردار بی‌شرف منطقه بسازد.»

اسماعیلیون در بخشی از یادداشتی که صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد گفت که «من البته تمام مدارک را به جویندگان حقیقت خواهم سپرد و برای تاریخ هم خواهد ماند.»

اقدام به از بین بردن آثار برجامانده در محل سرنگونی هواپیمای اوکراینی و همچنین به آتش کشیدن وسایل بازمانده از کشته‌شدگان این پرواز همزمان شده است با اقدامات حقوقی که مقام‌های جمهوری اسلامی برای بستن پرونده ۱۷۶ سرنشین و یک جنین کشته شده هواپیمای اوکراینی آغاز کرده است.

لعیا جنیدی، معاون حقوقی حسن روحانی، ۳۰ بهمن ماه همزمان با چهلم کشته‌شدگان پرواز۷۵۲  درباره بخشی از اقدامات برای جلوگیری از ثبت شکایت در دادگاه بین‌المللی، گفت که اگر «در چارچوب کمیته مشترک  گزارش فنی در رابطه با علل حادثه مطرح شود، این گزارش قابل اتکاست و ایکائو از آن پیروی می کند و مراجع بین‌المللی دیگر علل‌الاصول از آن گزارش عدول نمی کنند و این سنت و رویه در ایکائو همیشه این را نشان داده است.»

او درباره خانواده کشته‌شدگان نیز گفت که اگر «جبران خسارت زیان‌دیدگان، رفتار مساوی با همه زیان‌دیدگان و قربانیان این ماجرا و حداکثر حمایت مقدور از آنها» انجام شود، «نیازی به این مسایل و نگرانی‌ها نیست.»

این درحالی است که اولین نامه دادخواهی خانواده‌های کشته شدگان هواپیمای اوکراینی به امضای بیش از صدهزار نفر رسیده و خانواده‌های کشته‌شدگان بر ارجاع پرونده هدف قرار دادن این هواپیما از سوی سپاه پاسداران را به دادگاه بین‌المللی می‌کشانند.

از جمله حامد اسماعیلیون در پاسخ به لعیا جنیدی، معاون حقوقی روحانی، نوشت: «لعیا جنیدی! مشاور حقوقیِ حکومت! عمله‌ ظلم! کدام پرونده را می‌خواهی مختومه کنی؟ با کدام خانواده می‌خواهی به توافق برسی؟ پیشنهاد می‌کنم درس حقوقی را که خوانده‌ای دوباره دوره کنی، وقت چندانی هم نداری چون ما، جمعی از خانواده‌ها، پرونده‌ جنایت تاریخی شما را به دادگاه‌های بین‌المللی خواهیم برد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا