ایرانجهانسیاست

تازه‌ترین‌ جزئیات از ساقط شدن هواپیمای اوکراینی به دست سپاه منتشر شد

مقامات اوکراین جزئیات تازه‌ای در رابطه با آخرین لحظات مسافران پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین پیش از ساقط شدن آن توسط سپاه پاسداران منتشر کرده‌اند.

الکساندر رووین، رییس پزشکی قانونی اوکراین به رسانه‌ها گفته که بر اساس شواهد به دست آمده، مسافران پرواز پی‌اس۷۵۲ تهران-کیف پیش از برخورد موشک سپاه به هواپیما از صندلی خود بلند شده بودند.

این مقام اوکراینی گفته که اجساد مسافران پرواز تهران-کیف بدون صندلی پیدا شده و این یعنی مسافران کمربند ایمنی را باز کرده و از جای خود بلند شده بودند. او این را نشانه وجود وحشت و تشنج در کابین پیش از برخورد موشک می‌داند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، الکساندر رووین در این باره در مصاحبه با یک روزنامه اوکراینی گفته است: «موقع بلند شدن هواپیما همه مسافران باید کمربندهای ایمنی را ببندند. این قانون از ارتفاع ۲ هزارمتری تا زمانی که هواپیما به ارتفاع ۸ هزار متری می‌رسد باید اجرا شود و در نتیجه تا رسیدن به ارتفاع ۸ هزار متری همه مسافران باید کمربندهایشان را بسته باشند.»

آقای رووین توضیح داده است که: «این در حالی است که اجساد مسافران این هواپیما بر روی زمین همه بدون صندلی بود. واضح‌تر بگویم اگر مسافران کمربندهایشان را بسته بودند، بایستی با صندلی به بیرون پرتاب می‌شدند. درست همان چیزی که در پرواز ام‌اچ۱۷ مالزی [پروازی که بر اثر شلیک موشک جنگجویان وابسته به روسیه بر فراز اوکراین سقوط کرد] روی داد. اما آن چیزی که ما در ایران دیدیم نشان می‌دهد که پیش از برخورد موشک به هواپیما داخل کابین وحشت و تشنج بوده است.»

به گفته این مقام وزارت دادگستری اوکراین، شواهد جدید چنین نشان می‌دهد که پیش از سقوط هواپیما، وحشت در کابین و بین مسافران حکمفرما بوده و آنها از صندلی‌های خود برخاسته بودند و داخل هواپیما در حال آتش‌سوزی بوده و دود سیاه از هواپیما خارج می‌شده است.»

به گفته این مقام اوکراینی، بلافاصله پس از سقوط هواپیما و زمانی که هنوز مردم اجازه داشتند وارد منطقه سقوط هواپیما شوند، نیروهای ایران تمامی تکه‌های هواپیما را از محل سقوط جمع کردند.

او اضافه می‌کند که تمام گوشی‌های موبایل و لپ‌تاپ‌های ۱۷۶ مسافر این هواپیما که در اختیار تیم اوکراین بوده از سوی ایران پس گرفته شده است.

مقامات اوکراین پیشتر گفته بودند که ایران در طی تحقیق اولیه و خیلی زود “شروع به پنهانکاری کرده” و محل سقوط را بر روی تیم خارجی بسته است.

رییس پزشکی قانونی اوکراین می‌گوید: «ما نتوانستیم قسمت تحتانی هواپیما را پیدا کنیم، ما فقط چهار صندلی پیدا کردیم در حالی که این پرواز ۱۶۷ مسافر داشت به اضافه خدمه.»

پس از انتشار این مصاحبه در روزنامه اوکراینی تنش بین اوکراین و ایران بالا گرفت. اوکراین تهدید کرد که اگر ایران در تحقیقات پیرامون علت سقوط این هواپیما همکاری نکند، اوکراین به دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) در لاهه هلند شکایت می‌برد.

وزیر خارجه اوکراین روز ۱۸ مه گفت: «اگر مذاکرات ما به نتیجه نرسد ما مجبور خواهیم بود به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت ببریم و این فقط شامل اوکراین نخواهد بود بلکه کانادا، بریتانیا، سوئد و افغانستان نیز در کنار اوکراین خواهند بود.»

اینها کشورهایی هستند که شهروندانشان در پرواز تهران-کیف حضور داشتند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا