اجتماعیاقتصادایرانسیاست

عفو بین‌الملل خواستار تحقیق درباره کشتن معترضان در ایران شد

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای از سازمان ملل متحد خواست تا درباره کشتن معترضان در ایران در آبان سال گذشته، تحقیق کند.

سازمان عفو بین‌الملل شش ماه پس از اعتراضات آبان سال گذشته ایران،  امروز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت در بیانیه‌ای که منتشر کرده به جزییات بیشتری درباره آن حوادث پرداخته است.

اعتراضات سراسری آبان ماه ۹۸ در ایران که در اعتراض به افزایش ناگهانی قیمت بنزین آغاز شده بود بلافاصله با سرکوب خونین معترضان روبرو شد.

حکومت اسلامی ایران به مدت یک هفته با قطع کردن شبکه جهانی اینترنت تلاش کرد تا جلوی انتشار اخبار سرکوب و کشتار معترضان به خارج از مرزها را بگیرد.

این اعتراض‌ها که در ۲۴ آبان سال ۹۸ آغاز شد، طی ۳ روز به حدود ۱۲۰ نقطه از کشور گسترش پیدا کرد.

پس از گذشت ۶ ماه از این سرکوب، هنوز حکومت اسلامی ایران شمار کشته شدگان، مجروحان و بازداشت‌شدگان را اعلام نکرده و آمار منتشر شده در این خصوص از سوی سازمان‌های مدافع حقوق بشر و رسانه های مستقل را دروغ محض خوانده است.

عفو بین‌الملل در بیانیه منتشره خود می‌گوید شواهد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد ۳۰۴ نفر از جمله ١٠ زن و ٣ کودک توسط نیروهای امنیتی ایران در جریان این اعتراض‌ها کشته شده‌اند.

این سازمان همچنین می‌افزاید  ٢٢٠ تن از معترضان تنها طی دو روز مورد اصابت شلیک مرگبار نیروهای امنیتی حکومت اسلامی ایران قرار گرفته است.

فیلیپ لوتر مسئول بخش خاورمیانه و آفریقا در سازمان عفو بین الملل می‌گوید «پس از گذشت ۶ ماه از سرکوب آبان و علیرغم آزار و اذیت خانواده‌های قربانیان از سوی مقامات ایران، آنان تلاش و مبارزۀ خود را برای دستیابی به حقیقت و عدالت متوقف نکرده اند.

این در حالی‌است که عفوبین‌الملل تاکید می‌کند استفاده از «قوه قهریه» از سوی نیروهای امنیتی ایران برای مقابله با معترضانی که هیچ  خطر و تهدیدی فوری متوجه کسی نمی‌کردند «غیرقانونی» بوده است.

عفو بین‌الملل می‌گوید که «در نبود افقی برای پاسخگویی در سطح دولتی [از سوی ایران]، ما بار دیگر از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستاریم تا درباره کشته شده‌ها تحقیقات انجام دهند تا راه‌های رسیدن به حقیقت، عدالت و جبران خسارت نیز شناسایی شود.»

این سازمان حقوق بشری تاکید دارد که با استناد به آمار و اطلاعاتی که در دست دارد، نیروهای امنیتی متشکل از سپاه پاسداران، شبه نظامیان بسیج و نیروی انتظامی، مردم را در ۳۷ شهر و در ۸ استان ایران با گلوگه‌های جنگی کشته‌اند.

عفو بین‌الملل همچنین تصریح کرده است که بر اساس اسنادی که در دست دارند، ١٦٣ نفر در حومه‌های فقیرنشین شهر تهران، ٥٧ نفر در خطه الاحواز (استان خوزستان) و ٣٠ نفر نیز در استان کرمانشاه در جریان سرکوب آبان ماه کشته شده‌اند و مابقی از سایر استان‌های ایران کشته شده‌اند.

این سازمان تصریح می کند که آمار واقعی قربانیان بیشتر از این ارقام می تواند باشد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا