ایران

عفو بین‌الملل: مرگ ۳۶ زندانی در جریان اعتراض به شیوع کرونا در ایران 

سازمان عفو بین‌الملل روز پنج‌شنبه، ۲۱ فروردین اعلام کرد بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده احتمالا ۳۶ زندانی در حوادث اخیر زندانهای ایران به دست نیروهای امنیتی جان خود را از دست داده‌اند.

در اطلاعیه عفو بین‌الملل آمده است، به‌کارگیری «مهمات کشنده» و گاز اشک‌آور برای سرکوب اعتراضاتی که در چند زندان بوقوع پیوسته بود، به «مرگ ۳۵ زندانی منجر شده است.»

در این بیانیه‌ همچنین آمده است که دست‌کم در یک زندان، نیروهای امنیتی به ضرب‌وشتم معترضان پرداخته‌اند و احتمال می‌رود که یکی از زندانیان در نتیجه این عکس‌العمل خشونت‌آمیز جان باخته باشد.

این سازمان حقوق بشری در بیانیه منتشره آزادی فوری زندانیان عقیدتی و افراد آسیب‌پذیر را در‌خواست کرده است.

یاد‌آور می‌شود که در روزهای اخیر زندانیان چند شهر ایران بعد از مخالفت زندانها و سیستم قضایی در دادن مرخصی در اثر نگرانی از شیوع ویروس کرونا به داخل زندانها دست به اعتراض زده بودند

در همین زمینه دایانا الطحاوی،‌ معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان گفت: «مقام‌ها و مسئولان ایران، به جای پاسخ دادن به مطالبات مشروع زندانیان که خواهان برخورداری از حق سلامت خود شد‌ه‌اند، بار دیگر برای خاموش کردن صدای اعتراض افراد به کشتار آن‌ها اقدام کرده‌اند.»

این مقام عفو بین‌الملل خواستار «تحقیقات مستقل» در زمینه شکنجه و کشتار زندانیان، همچنین به ضرورت محاکمه مسئولان و بانیان سرکوب زندانیان اشاره کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل بیانیه خود را با استناد به گزارش منابع مستقلی همچون خانواد‌ه‌های زندانیان، اعلان کرده است.

قوه قضائیه جمهوری اسلام چنین اخباری را تأیید نکرده است.

تاکنون زندانیان هشت زندان ایران، از جمله در پارسیلون خرم‌آباد و الیگودرز در لرستان،‌ الوند در همدان،‌ مرکزی در تبریز، سقز در کردستان، سپیدار و شیبان در اهواز،‌ و عادل‌آباد در شیراز به دلیل نگرانی از شیوع کرونا به داخل زندان دست به اعتراض زده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل روز هفتم فروردین به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران خواستار آزادی بلادرنگ و بدون قید و شرط زندانیان عقیدتی و سیاسی شده بود.

مقام‌های قضایی جمهوری ایلامی می‌گویند نزدیک به ۱۰۰ هزار زندانی را به مرخصی فرستاده‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا