جهان

سازمان ملل: در سال ۲۰۲۲ جمعیت نیازمند به کمک‌های غذایی اضطراری به ۲۵۸ میلیون نفر رسید

سازمان ملل در گزارشی که روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت منتشر شد گفت در سال ميلادی گذشته به دلیل بحران و جنگ، شوک اقتصادی و فجایع اقلیمی جمعیت نیازمند کمک‌های غذایی اضطراری به ۲۵۸ میلیون نفر رسید و در مقایسه با رقم ۱۹۳ میلیون در سال ۲۰۲۱ افزایش چشمگیری یافت.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل همزمان با انتشار این گزارش گفت: «بیش از یک چهارم میلیون نفر با گرسنگی شدید و بخشی از آنها با خطر گرسنگی مطلق روبرو هستند. این وضعیت خلاف وجدان است. این وضعیت اعلام جرمی علیه ناتوانی بشریت در تضمین امنیت غذایی، بهبود تغذیه و پایان دادن به گرسنگی است.»

آقای گوترش افزود: «بودجه کمک‌های بشر دوستانه برای مقابله با گرسنگی و سوء تغذیه در مقایسه با رقم مورد نياز ناچیز است.»

براساس گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۵۸ میلیون نفر در ۵۸ کشور و قلمرو از ناامنی شدید مواد غذایی رنج برده اند درصورتی که این رقم در سال قبل از آن حدود ۱۹۳ میلیون و مربوط به ۵۳ کشور بود.

بیش از ۴۰ درصد از این جمعیت نیازمند کمک‌های اضطراری در کشورهای جنگ زده افعانستان، جمهوری دمکراتیک کنگو، اتیوپی، یمن و نیجریه زندگی می‌کنند.

این آمارها نشان می‌دهد که جمعیت نیازمند کمک‌های غذایی اضطراری برای چهارمین سال پیاپی افزایش یافته است.

در گزارش سازمان ملل این جمعیت به سه گروه «وضعیت بحرانی»، «وضعیت اضطراری» و «وضعیت فاجعه بار» تقسیم شده‌اند. در سال گذشته میلادی بیش از ۳۷۶ هزار نفر در گروه سوم قرار داشتند که به معنای گرسنگی مطلق است.

نیمی از این جمعیت ساکن سومالی هستند که برای چندین سال پیاپی از خشکسالی شدید محصول تغییرات اقلیمی آسیب دیده است.

یک گروه بین المللی از دانشمندان با عنوان «تأثیرات آب و هوای جهانی» ماه گذشته در گزارش خود گفت که تحت تاثیر تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت بشر احتمال وقوع خشکسالی در شاخ آفریقا «حدود صد برابر» افزایش یافته است.

گزارش جدید سازمان ملل خاطرنشان می کند که بیش از ۳۵ میلیون کودک در کشورهایی که با مشکل گرسنگی روبرو هستند از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند و در حد نگران کننده‌ای لاغر و آسیب پذیر هستند.

تاثیرات جنگ در اوکراین

گزارش سازمان ملل خاطرنشان می‌کند که دلایل تشدید بحران غذا در سال گذشته «جنگ و ناامنی، شوک اقتصادی و پدیده‌های جوی شدید» بوده‌اند.

این گزارش می‌افزاید «در سال ۲۰۲۲ این عوامل مهم تا حد زیادی تحت تاثیر پیامدهای همه‌گیری کوید ۱۹، پیامدهای جنگ در اوکراین و وقوع مکرر خشکسالی و پدیده‌های جوی شدید دیگر قرار گرفت.»

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین به دلیل سهم قابل توجه این دو کشور در صادرات سوخت، کود شیمیایی و مواد غذایی اساسی نظیر گندم، ذرت و روغن آفتاب گردان بر بحران غذا تاثیر چشمگیری برجا گذاشته است.

در ژوئیه سال گذشته توافق مهمی برای ازسرگیری صادرات غله اوکراین از طریق دریای سیاه با میانجی گری سازمان ملل و دولت ترکیه صورت گرفت.

گزارش سازمان ملل تاکید می کند که به رغم کاهش قیمت مواد غذایی از اواخر سال ۲۰۲۲ هنوز بهای این اقلام بسیار بالاتر از سال‌های قبل از همه‌گیری کوید ۱۹ است.

نهادهای سازمان ملل و نهادهای امدادرسان بین المللی ماه گذشته نیز هشدار داده بودند که به دلیل ادامه خشکسالی و جنگ‌های داخلی تعداد مرگ و میر بر اثر گرسنگی در قاره آفریقا رو به افزایش است.

یونیسف، سازمان خیریه بین المللی «آکسفام» و چند نهاد خیریه و بشردوست دیگر در بیانیه مشترکی اعلام کردند که در کشورهای اتیوپی، سومالی و کنیا به طور متوسط در هر ۳۶ ثانیه یک نفر بر اثر گرسنگی جان خود را از دست می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا