جهان

عمیق تر شدن اختلافات اسرائیل و روسیه/ اسرائیل هکر روس را به آمریکا تحویل داد

تل آویو با رد درخواست روسیه برای استرداد «الکسی پوروکوف» هکر روسی که در اسرائیل بازداشت شده بود، وی را به ایالات متحده تحویل داده است.

طی اقدامی نامتعارف در هفته گذشته، مقامات روسیه ده ها مسافر اسرائیلی را از فرودگاه مسکو به مبدأ سفرشان برگرداندند. اخیرا نیز روسیه به یک هیئت از فعالان اقتصادی بزرگ اسرائیلی اجازه ورود به خاک روسیه را نداد.

 

کارشناسان معتقدند روابط اسرائیل و روسیه که در نیمه اول سال 2019 به سطحی بی سابقه رسیده بود، به دنبال بازداشت یک زن اسرائیلی به نام «نعماه یسسخار» توسط روسیه با بحرانی عمیق مواجه شده است.

بنا به ادعای منابع روس، این زن تاجر مواد مخدر بوده و در سفری از هند به روسیه، در مسیرش به اسرائیل، با محموله ای از مواد مخدر در فرودگاه مسکو بازداشت شده است.

 

همزمان تل آویو یک هکر روسیه ای به نام «الکسی پوروکوف» را که در اسرائیل بازداشت شده بود، به ایالات متحده تحویل داد و درخواست روسیه برای تحویل گرفتنش را رد کرد.

 

یک منبع مطلع می گوید که این هکر روسی نقش مهمی در پرونده مربوط به دخالت روسیه در انتخابات 2016 ایالات متحده داشته و اطلاعات بسیار مهمی در اختیار دارد که روسیه نمی خواهد آمریکایی ها در جریان آن قرار گیرند.

 

به گفته این منبع، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسرائیل مستقیما در تماس با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه، خواستار آزادی تاجر بازداشت شده اسرائیلی گردیده، اما دادگاه روسیه او را به زندان محکوم کرده است.

 

پیش از این نیز یک منبع امنیتی مطلع خبر داد که روسیه در حال تجدید نظر در تفاهمات خود با اسرائیل درباره خودداری از ایجاد تنش نظامی با اسرائیل در آسمان سوریه است.

 

این منبع مطلع به «ایندیپندنت عربی» گفته است که این تحول جدید پس از آن رخ داد که اسرائیل با نادیده گرفتن تفاهمات اخیرا بدون هماهنگی با روسیه چند موضع را در عمق خاک سوریه هدف قرار داد.

 

به گفته این منبع، نظامیان روسیه گفته اند که اسرائیل با پارازیت انداختن بر سامانه راداری روسیه در سوریه در عملکرد این رادارها اختلال ایجاد کرده است.

 

این منبع تأکید کرده است که «بنیامین نتانیاهو» روز شنبه در تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» از وی بابت بسته شدن راه جنگنده های اسرائیلی در آسمان سوریه توسط جنگنده های روسی گلایه کرده.

 

به گفته این منبع، نتانیاهو کوشیده که رئیس جمهور روسیه را به ادامه سیاست خودداری از تصادم هوایی در آسمان سوریه متقاعد کند اما پوتین به وی گفته که به سبب رفتارهای اسرائیل و منافع کنونی روسیه در سوریه این تفاهمات تغییر می یابد.

 

همزمان سفارت روسیه در تل آویو خبر داد که دولت اسرائیل «بدون علت موجهی» برای 6 هزار شهروند روسیه روادید صادر نکرده است و اضافه کرده که روسیه حق خود را برای مقابله به مثل محفوظ می داند.

.
.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا