آذربایجانمقالات

 عواقب یاددهی زبان غیرمادری به کودکان در خانواده  رساله دکترای خانم سایا علیزاده

کسانی که به فرزندانشان بجای زبان مادری یک زبان دیگر یاد می‌دهند فکر نکنند که آنها اولین ظلم را در حق وطن خود، شخص خود و یا و میراث تاریخی پدر مادر و اجداد خود روا می‌دارند بلکه مطمئن باشند که بیشترین ظلم را به بچه خود نموده‌اند، نمونه‌ای از مشکلات بصورت زیر می‌باشد:

۱- از بین رفتن اعتماد بنفس در کودکان، معمولا بچه‌هایی که زبان مادری خود را یاد نگرفته‌اند فکر می‌کنند پدر و مادرشان و مردم اطرافشان، زبان و فرهنگ غنی ندارند و در نتیجه اعتمادش به انها و نهایتا اعتماد بنفس خود را از دست می‌دهد، آنها بعد از بزرگ شدن نیز همیشه خود را جدا از دیگران دانسته وبویژه از نظر مدیریتی خود را ضعیف می‌پندارد.

۲- منزوی شدن در محیط اطراف خود و تجربه نکردن دوران زندگی بچه‌گی در بین هم سن و سالان، اینگونه بچه‌ها معمولا منزوی و افسرده می‌شوند و قدرت اظهارنظر را از دست می‌دهند.

۳- عدم درک درست پدر مادر: آنها به پدربزرگ و مادربزرگ خود احترام نمی‌گذارند و آنهارا بیگانه می‌پندارند، آنها فکر می‌کنند اگر زبان پدر مادرشان ارزشمند بود حتما به بچه‌هایشان یاد می‌دادند و نهایتا آنهارا نیز نادان می‌پندارند.

۴- پرخاشگری: آنها اطرافیان خود را بیگانه می‌پندارند و از خود نمی‌دانند و بتدریج این شیوه، جزئی از رفتار آنها شده و پرخاشگر می‌شوند.

۵- احساس بیگانگی به موطن اصلی پدر ومادر خود: آنها نسبت به وطن پدر مادر خود، بی تفاوت شده و هیچ علاقه‌ای به خویشاوندان دور و نزدیک خود نشان نمی‌دهند با از دست دادن عشق و علاقه به اطرافیان خود نیز از زندگی خودش راضی نخواهد بود و همیشه در ته دلش کمبودی را احساس می‌کند.
رساله دکترای خانم سایا علیزاده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا