ایرانخاورمیانه

قالیباف در گفتگو با همتای تُرک خود از تشکیل گروه دوستی-پارلمانی ایران و ترکیه خبر داد

مصطفی شن‌توپ، رییس مجلس ملی ترکیه ، در تماس تلفنی با محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، انتخاب وی به ریاست مجلس را تبریک گفت.

مطابق بیانیه ریاست مجلس کبیر ترکیه، مصطفی شن‌توپ، صبح امروز، ۹خرداد از طریق تماس تلفنی با محمد باقر قالیباف که به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی ایران انتخاب شده، گفتگو کرد. آقای شن‌توپ با تبریک به قالیباف برای وی آرزوی موفقیت کرد.

از سوی دیگر ایسنا گزارش می‌دهد قالیباف در این گفتگوی تلفنی گفته که به دلیل اهمیت  روابط دو کشور به زودی گروه دوستی-پارلمانی  ایران و ترکیه در مجلس ایران تشکیل خواهد شد.

 قالیباف همچنین بر اهمیت تداوم گفت‌وگوی  سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در چارچوب توافق آستانه درباره سوریه تاکید کرده است.

به گزارش ایسنا رییس مجلس ترکیه در بخش دیگری  از این گفت و گو ابراز امیدواری کرده است که با مهار بحران کرونا  سطح مراودات اقتصادی و تجاری میان ترکیه و ایران به روال گذشته برگردد.

در بیانیه ریاست مجلس کبیر ترکیه آمده است که آقای شن‌توپ در طول این گفتگو، از افزایش تماسهای دوجانبه در سالهای اخیر بین ترکیه و ایران ابراز خرسندی کرده است.

بر اساس گزارش ایسنا، آقای شن‌توپ در پایان، از محمد باقر قالیباف برای سفر به ترکیه دعوت رسمی به عمل آورده است.

این در خالیست که آمارهای رسمی ترکیه افت چشمگیر واردات گاز این کشور از ایران در سه ماهه اول سال را نشان می‌دهد.

از ابتدای سه ماهه دوم سال نیز خط لوله انتقال گاز تحویلی از ایران در خاک ترکیه منفجر شده و هنوز تعمیر نشده است.

مرکز تنظیم بازار انرژی ترکیه روز پنج‌شنبه گزارش داد که این کشور در سه ماهه ابتدایی سال دو میلیارد متر مکعب گاز از ایران دریافت کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل نزدیک به ۱۵ درصد افت داشته است.

واردات گاز از ایران در ماه مارس بیش از ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد و احتمالا در سه ماهه دوم سال این کشور هیچ گازی از ایران دریافت نکند.

ترکیه همچنین واردات گاز از روسیه را نیز به شدت کاهش داده است.

در ماه مارس، روسیه که سال‌ها بزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز ترکیه بود، تنها ۳۹۰ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه صادر کرده که نسبت به مارس پارسال ۷۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

علت کاهش خرید گاز ترکیه از ایران و روسیه، افت چشمگیر قیمت گاز مایع در جهان است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا