ایرانجهان

قطعنامه «نقض حقوق‌بشر در ایران» توسط سازمان ملل تصویب نهایی شد

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۶ آبان قطعنامه «نقض شدید و فاحش حقوق‌بشر» در ایران را به تصویب نهایی رساند تا پرونده حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران برای یک سال دیگر باز بماند.

این قطعنامه که از سوی کانادا پیشنهاد شده بود با ۸۲ رای موافق در مقابل ۳۰ رای مخالف و ۶۴ رای ممتنع به تصویب نهایی کشورهای عضو رسید.

وضعیت «نقض شدید و فاحش حقوق‌بشر» در ایران ماه پیش در گزارش کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل با ۷۹ رای موافق، ۳۲ رای مخالف و ۶۴ رأی ممتنع به تصویب رسیده بود.

همچنین بخوانید: قطعنامه سازمان ملل علیه نقض‌های حقوق‌بشری ایران/ تهران محکوم شد

در این قطعنامه از ایران خواسته شده به شکنجه و مجازات‌های بی‌رحمانه و غیرانسانی و تحقیرآمیز پایان دهد و سرکوب سیستماتیک، دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه مخالفان از جمله عمل ناپدیدسازی اجباری مخالفان را متوقف کند.

مجمع عمومی سازمان ملل همچنین از ایران خواست به وضعیت نامناسب زندان‌های ایران رسیدگی کند، فعالان حقوق زنان را که به دلیل دفاع از حقوق خود زندانی شده‌اند آزاد کند، به نقض حقوق اقلیت‌های اتنیکی و زبانی و سایر اقلیت‌ها پایان دهد و انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده را به صورت آزاد برگزار کند.

پیش از رای‌گیری نهایی، نماینده ایران اعلام کرد به این قطعنامه رای مخالف خواهد داد. او افزود: «پیش‌نویس قطعنامه در مورد ایران هیچ ربطی به حقوق بشر ندارد.»

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا