ایران

قیمت برنج در ظرف یک هفته 20 درصد افزایش یافت

در پی دستورالعمل هفته گذشته حکومت برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی بر کالاهای وارداتی ضروری خانوارها، از جمله برنج، قیمت این محصول طی یک هفته گذشته به شدت افزایش یافت.

حسن تقی‌زاده رئیس اتحادیه برنج فروشان بابل سه‌شنبه (14 دی)‌ در گفتگو با «ایلنا» ضمن اشاره به افزایش قیمت 10 تا 20 درصدی برنج در هفته‌ گذشته، گفت با افزایش قیمت برنج عرضه این محصول نیز کاهش پیدا کرده است.

به‌گفته وی، در حال حاضر تولیدکنندگان و کشاورزان تولیدات خود را فروخته‌اند و ۸۰ درصد برنج تولید شده در دست دلال‌ها و فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای است.

همزمان، تقی جعفریان رئیس اتحادیه شالی‌کوبی‌داران مازندران به «ایلنا» گفته است در سال جاری برنج 40 درصد کاهش تولید را تجربه کرده است.

آمارهای گمرکی ایران نشان می‌دهد که از ابتدای سال تا پایان آذرماه 958 هزار تن برنج به ارزش 818 میلیون دلار وارد شده که از لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل 23 درصد رشد داشته است.

در این میان مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به تاثیر مالیات بر ارزش افزوده برنج وارداتی بر قیمت این محصول گفته است که مصرف ماهیانه برنج خارجی در کشور 100 تا 150 هزار تن است.

در این رابطه اخیرا دولت پاکستان پیشنهاد کرد تا برنج این کشور با نفت و محصولات پتروشیمی ایران به صورت تهاتر مبادله شود.

گمرک ایران اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد که واردات اقلام ضروری خانوارها از قبیل تخم ماکیان، انواع گوشت، آرد و نان، شیر، پنیر، ماست، برنج و حبوبات، سویا و انوع روغن‌های خوراکی، همچنین شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان از تاریخ 13 دی‌ ماه مشمول 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد.

آمارهای رسمی جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که تورم اقلام خوراکی حدود 60 درصد است؛ اگرچه گزارش‌های داخلی و میدانی نشان می‌دهد رشد قیمت اقلام خوراکی بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است.

در میان کالاهای وارداتی ضروری خانوارها که مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده، برنج، گندم، سویا، روغن و حبوبات اتفاقا جزو اقلامی هستند که در صدر واردات قرار دارند و بازار داخلی ایران به شدت نیازمند واردات این کالاها است.

آمارهای گمرکی نشان می‌دهد که هشت قلم از 10 قلم عمده محصولات وارداتی با ارزشی در حدود 6.2 میلیارد دلار را در سال‎‌ 1399 محصولات کشاورزی نظیر گندم، ذرت، کنجاله سویا و نظایر آن تشکیل داده و 71 درصد از ارز ترجیهی اختصاص داده شده به واردات کالاهای اساسی در همین سال، مربوط به کالاهای کشاورزی بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا