آذربایجانایرانسلامتی و زندگیسیاستمحیط زیستویدیو

ماده سیانور معدن‌کاران چینی در «معدن طلای مزرعه شادی» ورزقان گوسفندان را تلف کرد

بر اساس ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده، گوسفندانی که نزدیکی «معدن طلای مزرعه شادی» در ورزقان در حال چرا بودند، بر اثر سیانور تلف شدند.

به گزارش ای‌ان‌تی اهالی شرف‌آباد با انتشار ویدیویی از تلف شدن گوسفندان در نزدیکی «معدن طلای مزرعه شادی» خبر داد و نوشت
«شواهد حاکی از آنست که در قسمتی که گوسفندان تلف شده اند از ماده شیمیایی و فوق العاده خطرناک برای محیط زیست به اسم سیانور استفاده شده است.»

اهالی می‌گویند که «این اتفاق سه روز پیش ودر نزدیکی حدود پانصد متری معدن طلای مزرعه‌شادی که بوسیله چینی ها استحصال میشوداتفاق افتاده است.»

این گزارش می‌افزاید «با وجود این بعد از گذشت سه روز هنوز هیچ گونه از طرف سازمان های مربوطه درباره تلف شدن گوسفندان اهالی شرف‌آباد ورزقان گزارشی به بیرون درج نگردیده است.»

اهالی شرف‌آباد گفته‌اند که «مسئول صدا وسیما و مسئولین منطقه که باید و وظیفه دارند این چنین اخبار مهم را به گوش مردم برسانند، در طی این سه روز [هیچ گزارشی] انجام نگرفته است.»

بر اساس این گزارش «حدود چهار ماه پیش نیز تعدادی گوسفند در اطراف «معدن طلای اندیرگان» به وسیله سیانور تلف گردیده بود.»

آنطور که این گزارش به آن اشاره کرده «معدن طلای اندیرگان» را نیز یک شرکت روسی استخراج می‌کند و می‌افزاید «متاسفانه هیچ گونه برخوردی با شرکت روسی و طرف های استحصال کننده انجام نگرفت.»
.
مردم شرف‌آباد گفته‌اند که «با وجود اینکه چند راس گوسفند و بز در محل حادثه تلف گردیده است، باید تمام گوسفندانی که در آن منطقه بودند را مسئولین مربوطه قرنطینه می‌کردند تا آلودگی احتمالی از طریق شیر به چرخه زنجیره ای وارد نشود، که متاسفانه چنین کاری نیز نشده است.»
.
این گزارش در پایان گفته که «معادنی که برای مردمان منطقه جزء ترس، اضطراب، فقر، مرگ، نابودی محیط زیست و…. چیز دیگری نداشته است. ترس و اضطراب را در صداهای چوپان که قسمتی از سرمایه خویش را از دست داده است می‌شنوید.»

لازم به ذکر است که جمعی از فعالان محیط زیست آذربایجانی در تاریخ یکم دی ماه ۹۸ با انتشار نامه‌ای سرگشاده نسبت به بحرانی شدن آلودگی‌های زیست محیطی معدن طلای اندیرگان و انتشار ماده سیانور در منطقه قاراداغ (ارسباران) واکنش نشان داده و نگرانی‌های خود را نسبت به نابودی منابع طبیعی و ذخایر زیرزمینی منطقه ابراز کرده بودند.

در نامه فعالان و تشکل‌های زیست محیطی آذربایجان نسبت به «نحوه» بهره برداری از این معدن و استفاده از ترکیبات سیانور ابراز نگرانی شدید شده و گفته‌ بودند با ادامه این شیوه استحصال طلا، منابع آب و خاک منطقه ارسباران نیز آلوده می‌شوند.

حمید قاسمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی درباره آلودگی هوا در منطقه ورزقان گفته بود که این اداره به معدن طلای اندیرگان اجازه فعالیت داده است، اما این اجازه تا زمانی معتبر است که فعالیت‌های این معدن هیچ‌گونه آلودگی نداشته باشد.

آقای قاسمی ‌همچنین گفته بود: «معدن طلای اندیرگان در طول چند سال نتوانسته بود ارزیابی زیست محیطی را کسب کند که به همین دلیل از سوی محیط زیست مجوزی برای بهره‌برداری صادر نمی‌شد. اما بعد از جلسات مختلف و فشرده در سازمان محیط زیست، تصمیم بر این گرفته شد که در این معدن نظارت و پایش به صورت مستمر انجام شود.»

این مسئول استانی همچنین گفته بود «در زمان‌های مختلف، پسماند‌ها و چاه‌های زیرزمینی در این معدن به‌شدت کنترل می‌شوند و اگر آلودگی گزارش شود، قطعا معدن تعطیل خواهد شد.»

با این حال گزارش فوق تاکید کرده که «حدود چهار ماه پیش نیز تعدادی گوسفند در اطراف معدن طلای اندیرگان به وسیله سیانور تلف گردیده بود.»

آنطور که پیداست آقای قاسمی پس از این اتفاقات همچنان سکوت کرده است.

گفتنی است که علاوه بر آسیب دیدن تنوع زیستی مناطق بکر قره‌داغ (ارسباران) ترکیب شدن بخار سیانور با هوای مرطوب، سبب آلودگی هوای منطقه و تهدید شدن سلامت و بهداشت عمومی‌ ساکنان این منطقه می‌شود.

ورزقان دارای چندین معدن مهم طلاست که فعالیت‌های بهره برداری در ۲ معدن طلای «اندیرگان» و «مزرعه شادی» هم اکنون در حال انجام است.

خبرگزاری دانشجو در تاریخ ۶ بهمن ۹۸ در این باره گزارشی منتشر کرد که می‌گفت پس از اعتراضات فراوان محمد رضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی در جلسه‌ای آلوده بودن معدن طلای اندیرگان را کذب دانسته بود.

بر اساس این گزارش، احمدعلیرضا بیگی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در واکنش به اظهارات استاندار گفته بود «با توجه به شواهدی که دست ما رسیده، آلودگی ترکیبات سیانور در معدن طلای اندیرگان بالاتر از حد مجاز وجود دارد وما شاهد یک فاجعه زیست محیطی در معدن طلای اندریان هستیم.»

استخراج معدن  بدون توجه به مسئله زیست محیطی، می‌تواند منجر به آثار زیانباری شود که نه تنها در کوتاه مدت، بلکه در بلندمدت نیز امکان جبران آن وجود نداشته باشد.

یکی از مهم‌ترین مسائل زیست محیطی همراه با معدن کاری، باطله‌های معدنی هستند که جزو لاینفک معدن کاری به حساب می‌آیند. بخشی از باطله حاوی آلاینده‌هایی هستند که به اکوسیستم و محیط زیست آسیب وارد می‌کنند؛ استمرار فعالیت‌های معدن که با اصوات کوبه‌ای همراه است نیز مخل آرامش مناطق مسکونی و حیوانات حیات وحش می‌شود.

این فعالیت‌ها می‌تواند منجر به مهاجرت گونه‌های جانوری موجود در منطقه گردد. آلودگی‎های ناشی از اصوات کوبه‎ای به اصواتی که با شدت کم و در مدت زمان اندک منتشر می‎شود از دیگر آسیب‌های معدن کاری، پاکتراشی پوشش گیاهی است. از آنجا که استخراج معدن در مدت زمان زیادی ادامه پیدا می‌کند، اثرات حذف پوشش گیاهی می‌تواند شدید باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا