محیط زیست

نماینده مجلس: ورود پساب ارمنستان به «ارس» «فاجعه» زیست‌محیطی «آذربایجان» است

نماینده کلیبر، هوراند و خداآفرین، در جریان سفر حسن روحانی به آذربایجان شرقی گفت که ورود پساب‌های خطرناک ارمنستان به رود «ارس» فاجعه زیست‌محیطی برای منطقه است.

قلی اله قلی‌زاده، نماینده کلیبر، هوراند و خداآفرین در مجلس ایران، امروز در جلسه شورای اداری این استان که با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در تبریز برگزار شد با هشدار نسبت به تداوم و تشدید آلودگی آراز چایی توسط ارمنستان، گفت: ورود پساب‌های صنعتی از سوی جمهوری ارمنستان به رودخانه «ارس» فاجعه انسانی و زیست‌محیطی به بار آورده است.

به گزارش خبرگزاری «ایرنا»، قلی‌زاده تاکید کرد که مردم منطقه از دولت ایران انتظار دارند نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و پیگیر آن باشد.

این نماینده مجلس به تذکرهای نمایندگان آذربایجان شرقی به وزیر نیروی ایران پیرامون این موضوع اشاره کرد و تصریح کرد: به دلیل بی توجهی ارمنستان هم اکنون فاضلاب ها و پساب های مس و طلا از این کشور به «ارس» می ریزد که محیط زیست منطقه را به شدت تهدید می کند و در آینده نزدیک شاهد فاجعه انسانی و زیست محیطی خواهیم شد.

قلی‌زاده ادامه داد: جان انسان‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد که باید از سو دولت پیگیری شود تا جلوی ورود پساب‌ها به رودخانه «ارس» گرفته شود.

وی با اشاره به تعطیلی کارگاه سد خداآفرین در مرز ایران و ارمنستان، اضافه کرد: به دلیل کمبود و نیاز مالی پروژه به 250 میلیارد تومان اعتبار، کارگاه پروژه خوابیده است و 5 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری معطل مانده است که جای تامل دارد و انتظار داریم ریاست جمهوری باید دستور ویژه ای در این خصوص صادر نمایند.

این نماینده مجلس افزود: ارمنستان مدعی است که محدوده سد خداآفرین به دلیل تعطیلی کارگاه باید جزو مناطق جنگی به شمار رفته و ایران از این محدوده عقب نشینی کند!

نماینده شهرستان کلیبر، هوراند و خداآفرین در مجلس ایران همچنین جایگاه آذربایجان شرقی در نظام بودجه ریزی ایران را پایین تر از شان منطقه دانست و خواستار ساخت و تکمیل آزادراه تبریز-بارزگان و تبریز-باکو شد.

گفتنی است حسن روحانی رئیس جمهور ایران امروز به استان آذربایجان شرقی سفر کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا