خاورمیانه

خروج نیروهای اسرائیل از جنین و حمله‌های متقابل اسرائیل و نیروهای فلسطینی در غزه

ارتش اسرائیل پس از عملیاتی گسترده از شهر جنین در کرانه باختری خارج شد.

در همین حال، گروه‌های فلسطینی در حمله‌ای تلافی‌جویانه به سمت نواحی جنوبی اسرائیل راکت پرتاب کردند و اسرائیل نیز در واکنش، به دو سایت تولید سلاح حماس در غزه حمله کرد.

ارتش اسرائیل پس از عملیاتی که به کشته شدن ۱۲ فلسطینی و یک سرباز اسرائیلی منجر شد، سه‌شنبه نیروهای خود را از جنین خارج کرد. اسرائیل در این عملیات که از روز دوشنبه با هدف نابودی زیرساخت‌های تسلیحاتی شبه‌نظامیان فلسطینی در جنین انجام شد، از بیش از هزار سرباز و حمله‌های پهپادی استفاده کرد.

پس از خروج نیروهای اسرائیلی از جنین، ارتش اسرائیل از شلیک پنج راکت از سمت غزه به اسرائیل و رهگیری همه این راکت‌ها خبر داد.

اندکی بعد، ارتش اسرائیل اعلام کرد در واکنش به حمله راکتی از غزه به مناطق جنوبی این کشور، هواپیماهای جنگنده‌ اسرائیل به یک سایت زیرزمینی تولید سلاح حماس و یک سایت دیگر این گروه برای تولید مواد اولیه لازم برای ساخت راکت حمله کردند.

از سوی دیگر، روز سه‌شنبه یک فلسطینی در تل آویو با خودرو به عابران پیاده برخورد کرد و سپس با چاقو به چند نفر دیگه حمله کرد که در این حمله هشت نفر زخمی شدند. گروه شبه نظامی حماس مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

در اردوگاه پناهندگان جنین که در آن بیش از ۱۴ هزار نفر در مساحتی کوچک‌تر از نیم کیلومتر مربع زندگی می‌کنند، نیروهای حماس، جهاد اسلامی و جنبش فتح با برپایی موانع با حمله‌های نیروهای اسرائیلی مقابله می‌کردند.

در مدت این عملیات، آب و برق این اردوگاه و بخش‌هایی از جنین به دلیل حفاری‌هایی که بلدوزرهای اسرائیل برای یافتن تسلیحات نیروهای فلسطینی انجام داده بودند، قطع بود.

نیروهای اسرائیل در عملیات جستجوی خود چند انبار مواد منفجره را کشف و حدود هزار قطعه سلاح را ضبط کردند. نیروهای اسرائیلی همچنین ۳۰ مظنون فلسطینی را نیز بازداشت کردند.

هلال احمر فلسطین اعلام کرد در مدت حمله اسرائیل، بیش از سه هزار نفر از ساکنان اردوگاه پناهندگان جنین را تخلیه کرد.

طبق اعلام وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین، در نتیجه عملیات اخیر اسرائیل در شهر جنین، بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شدند که حال ۲۰ نفر آنها وخیم است.

بسیاری از کسب‌و کار‌ها در کرانه باختری در اعتراض به حمله اسرائیل به جنین در روز سه‌شنبه در اعتصاب به سر برده و تعطیل بودند.

دولت آمریکا ضمن حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود، بر لزوم حفاظت از جان غیرنظامیان تاکید کرد. اتحادیه اروپا و نهادهای سازمان ملل نیز از تشدید تنش‌ها ابراز نگرانی کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا