فرهنگ و هنر

تحقیقات از ترامپ و موضوع کنترل اسلحه، مرکز توجه امسال جایزه پولیتزر

نشان پولیتزر؛ جوایز پولیتزر هر سال در رشته‌های ادبیات، روزنامه‌نگاری، روزنامه‌نگاری آن‌لاین، و موسیقی اهدا می‌شود

جایزه پولیتزر، از معتبرترین جوایزی که هرساله در آمریکا به اصحاب رسانه و فرهنگ اعطا می‌شود، برندگان جایزه‌های سال ۲۰۱۹ خود را روز دوشنبه، ۲۶ فروردین‌ماه، اعلام کرد.

بنا بر گزارش‌ها، تأکید امسال جایزه پولیتزر بیشتر بر تحقیقات روزنامه‌نگاری مرتبط با دونالد ترامپ و مسائل امنیت اسلحه در آمریکا است.

دو روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز و وال‌استریت جورنال روز دوشنبه به خاطر تحقیقات جداگانه‌ای که هر یک در مورد رئیس‌جمهور کنونی آمریکا و خانواده او انجام داده‌اند برنده جایزه پولیتزر شدند.

نیویورک تایمز به ویژه به خاطر گزارش‌های پرجزئیات خود در خصوص تحقیق از وضعیت مالی خانواده ترامپ و وضع مالیاتی کسب و کار او تحسین شده است.

هیئت مدیره جایزه پولیتزر روز دوشنبه در جریان مراسم اعطای جایزه در دانشگاه کلمبیا نیویورک در این باره توضیح داد که کار تحقیقاتی نیویورک تایمز این ادعای ترامپ را «که دارایی‌های او دستاورد زحمت شخصی خود اوست رد می‌کند و یک امپراتوری مالی را افشا می‌کند که پر از فرار مالیاتی است.»

وال‌استریت جورنال نیز به خاطر کار تحقیقاتی‌اش در زمینه حق‌السکوت‌هایی که مایکل کوهن، وکیل سابقه ترامپ، داده بود به دریافت جایزه پولیتزر نائل شده است.

در این پرونده که ابعاد و پیامدهای سیاسی گسترده‌ای داشته مایکل کوهن اعتراف کرد که با پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر پورن و یک مدل پلی‌بوی در آخرین روزهای کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ قوانین مربوط به جنبه‌های مالی کارزار انتخاباتی را نقض کرده است.

این دو زن به نام‌های استورمی دنیلز و کارن مک‌دوگال ادعا می‌کنند که با دونالد ترامپ رابطه جنسی داشته‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ارتباط با این دو زن و فرار مالیاتی را تکذیب می‌کند و این روزنامه‌ها را متهم کرده که به خاطر مقاصد سیاسی او را هدف «اخبار جعلی» خود قرار داده‌اند.

جایزه امسال پولیتزر در بخشی دیگر به پوشش مسائل کنترل اسلحه توجه نشان داده، و به‌ویژه از روزنامه «ساوث فلوریدا سان سنتینل» به خاطر پوشش یکی از تیراندازی‌های مرگبار فوریه سال گذشته در دبیرستان پارکلند که در جریان آن ۱۷ دانش‌آموز و کارمند مدرسه کشته شدند، تقدیر شده است.

در همین حال جایزه‌ای نیز از سوی پولیتزر برای آرتا فرانکلین، هنرمند فقید موسیقی در زمینه موسیقی سول در نظر گرفته شده و از «سهمی که او طی پنج دهه در پیشبرد فرهنگ و موسیقی آمریکا داشته» قدردانی شد.

جایزه گزارشگری بین‌المللی نیز به تیمی از روزنامه‌نگاران آسوشیتدپرس داده شد، به خاطر مستندهایی که از شکنجه و گرسنگی در جنگ داخلی یمن تهیه کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز به خاطر پوشش اخبار سرکوب سخت مسلمانان روهینگیا توسط نیروهای امنیتی میانمار به دریافت پولیتزر نائل شده است.

این گزارش حاوی اعترافات دست اول نیروهای شبه نظامی و مرتبط با پلیس است که به کشتار و آتش‌زنی عمدی در شمال ایالت راخین دست زده‌اند.

«وا لون» و «کیوا سو او» دو خبرنگار رویترز به خاطر این گزارشگری همچنان در میانمار در حبس به‌ سر می‌برند.

جایزه پولیتزر اولین بار در سال ۱۹۱۷ اعطا شد و بنیان‌گذار آن جوزف پولیتزر، ناشر روزنامه، بود.

برندگان این جایزه نشان طلا دریافت می‌کنند و دیگر پاداش‌های این جایزه مبلغ ۱۵ هزار دلار برای هر نفر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا