خاورمیانه

مردی با چفیه قرمز؛ از ابوعبیده، سخنگوی شاخه نظامی حماس چه می‌دانیم؟

سخنگوی رسمی شاخه نظامی حماس، گردان‌های عزالدین قسام، یکی از برجسته‌ترین چهره‌های جنگ اسرائیل و غزه بوده است. او که با نام «ابوعبیده» شناخته می‌شود، اغلب در رسانه‌های اجتماعی ظاهر می‌شود و پیام‌های این گروه را به صورت آنلاین منتشر می‌کند.

اسم مستعار او به ابوعبیده ابن الجراح، فرمانده نظامی مسلمان که از اصحاب پیامبر اسلام بود، اشاره دارد. ابوعبیده پس از اعلام آغاز «عملیات طوفان الاقصی» – نامی که حماس بر حملات خود از سمت غزه در روز شنبه ۷ اکتبر که منجر به کشته شدن ۱۲۰۰ نفر در جنوب اسرائیل شد، گذاشت – به یک چهره شناخته شده تبدیل شد.

چفیه قرمز

کسی از هویت دقیق ابوعبیده آگاه نیست. او همیشه در ویدیوهای ضبط‌ شده ظاهر می‌شود و صورتش را با یک چفیه قرمز (شال سنتی فلسطینی) پوشانده است. او در کنار آیه‌ای از قرآن می ایستد و از پیشرفت عملیات نظامی و جزئیات آن خبر می‌دهد.

ابوعبیده سخنرانی‌های خود را از طریق کانال تلگرام خود که گفته می‌شود در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شده است به اشتراک می‌گذارد. او هیچ پلتفرم شناخته شده دیگری در رسانه‌های اجتماعی ندارد.

اب عبیده در تلویزیون و کانال تلگرامی خود ظاهر می شود تا عملیات گردان های القسام حماس را اعلام کند.

اب عبیده در تلویزیون و کانال تلگرامی خود ظاهر می‌شود تا عملیات گردان‌های القسام حماس را اعلام کند

سخنرانی‌های ویدیویی او در رسانه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و از چندین شبکه خبری پخش می‌شود.

  • رهبران حماس
  • در تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی حمله حماس به اسرائیل را نشان می دهد
  • کودکی در میان خرابه های غزه
  • سربازان اسرائیل در کفار عزه

به گزارش روزنامه شرق الاوسط، یک روزنامه مشهور پان عرب مستقر در لندن، «ابوعبیده اولین بار در سال ۲۰۰۲ به عنوان یکی از مقامات میدانی قسام شناخته شد». این روزنامه گفت که او با چهره پوشیده با رسانه‌ها صحبت کرد و از شیوه عماد عاقل، فرمانده سابق عزالدین قسام که اسرائیل در سال ۱۹۹۳ او را زندانی کرد، استفاده کرد.

سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام

در سال ۲۰۰۶ ابوعبیده به عنوان سخنگوی رسمی گردان‌های عزالدین قسام منصوب شد. اولین حضور عمومی او در ۲۵ ژوئن ۲۰۰۶ بود که در آن زمان گروه‌های مسلح، از جمله حماس، به یک پاسگاه نظامی اسرائیل در نزدیکی مرز با غزه حمله کردند.

این عملیات پس از آن انجام شد که این گروه‌های مسلح گفتند یک گلوله توپ به خانه هدی غالیه اصابت کرده است. این رویداد توجه بین‌المللی را زمانی جلب کرد که فیلمی از این دختر ۱۰ ساله در حال دویدن در امتداد ساحل غزه منتشر شد که در آن فریاد می‌کشید «بابا، بابا، بابا» و بعد با گریه در کنار پیکر پدرش افتاد.

معترضان اردنی پوستری از دختر فلسطینی هدی غالیه را در دست دارند که خانواده‌اش در سال ۲۰۰۶ در حمله هوایی اسرائیل در حالی که برای پیک نیک به ساحل غزه رفته بودند کشته شدند

معترضان اردنی پوستری از دختر فلسطینی هدی غالیه را در دست دارند که خانواده‌اش در سال ۲۰۰۶ در حمله هوایی اسرائیل در حالی که برای پیک نیک به ساحل غزه رفته بودند کشته شدند

در جریان این حمله، سرباز اسرائیلی گیلعاد شلیط اسیر شد، دو سرباز کشته و دو سرباز دیگر زخمی شدند.

شلیط در سال ۲۰۱۱ پس از توافق اسرائیل و جنبش اسلامگرای حماس آزاد شد که بر اساس آن توافق بیش از ۱۰۰۰ فلسطینی آزاد شدند.

در طول جنگ اسرائیل و غزه در سال ۲۰۱۴ ابوعبیده در یک سخنرانی تلویزیونی ادعا کرد که سرباز اسرائیلی شائول آرون را دستگیر کرده‌اند، اگرچه اسرائیل می‌گوید که در واقع او زنده نیست.

گیلعاد شلیط

هویت مخفی

بسیاری به دنبال فاش کردن هویت ابوعبیده بوده‌اند. در ۲۵ اکتبر، آویخای آدرایی، سخنگوی ارتش اسرائیل ویدئویی را در توییتر منتشر کرد که تصویر مردی را نشان می‌داد که آدرایی ادعا می‌کرد ابوعبیده است. آدرایی گفت که نام اصلی این مرد «حذیفه سمیر عبدالله الکحلوت» است. حماس و گردان‌های عزالدین قسام هیچ‌کدام در مورد این ادعاها اظهار نظری نکرده‌اند.

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت گزارش داده است که ابوعبیده در سال ۲۰۱۳ مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشکده مبانی دین در دانشگاه اسلامی غزه دریافت کرده است و می‌گوید که او پایان‌نامه‌ای با عنوان «سرزمین مقدس بین یهودیت، مسیحیت و اسلام» نوشته است و ادعا می‌کند که او برای مدرک دکترا آماده می شود.

ابوعبیده

به نوشته همین روزنامه، ابوعبیده اصالتاً اهل روستای نالیه غزه است که اسرائیل در سال ۱۹۴۸ آن را تصرف کرد و اکنون، بر اساس گزارش‌ها، در جبالیه در شمال شرقی غزه زندگی می‌کند.

این روزنامه اسرائیلی می‌گوید خانه او بیش از یک بار در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ و بار دیگر در عملیات فعلی در نوار غزه توسط اسرائیل بمباران شده است.

بی‌بی‌سی نتوانسته است چنین گزارش‌هایی را که در رسانه‌های پان‌عرب و اسرائیلی منتشر شده است، تأیید کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا