جهانسیاست

مرد شماره یک مخالف پوتین در روسیه مسموم شد

گزارش شده است كه الكسی ناوالنی رهبر مخالفان پوتین در روسیه بر اثر مسمومیت در هواپیما، در راه بازگشت از شهر تومسک به مسکو تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفت.

مشاور مطبوعاتی الکسی ناوالنی روز پنجشنبه ۳۰ مرداد در حساب رسانه‌های اجتماعی خود نوشت: “آلکسی مسموم شد، هوشیاری خود را از دست داد و اکنون به کما فرو رفته است”.

کیرا یارمیش، مشاور مطبوعاتی آقای ناوالنی گفت که حال او به طور ناگهانی وخیم شد و به زمین افتاد. آقای ناوالنی در حالی که با هواپیما از شهر تومسک واقع در سیبری به مسکو مسافرت می‌کرد مسموم شده و هواپیما فرود اضطراری داشته است.

خانم یارمیش اظهار داشت: “آنها فکر می کنند که الکسی ناوالنی با ماده ای که به چای او ریخته شده است مسموم شده، چرا که او صبح امروز چیزی جز چای ننوشیده است.”

خبرگزاری دولتی روسیه، تاس، تأیید کرد که آقای ناوالنی در بخش مراقبت های ویژه بخش سم شناسی در اورژانس بیمارستان امكس سیبری بستری شده است.

کیرا یارمیش در پستی در حساب کاربری خود در توییتر اظهار داشت که آقای ناوالنی یک سال پیش هنگامی که زندانی بود نیز مسموم شده بود و افزود: “مشخص است که آنها همین کار را دوباره با او کردند.”

گفته شده که آقای ناوالنی اکنون در کما است.

نام الکسی ناوالنی با افشای فساد مقامات روسیه بر سرزبان‌ها افتاد. آقای ناوالنی حزب «روسیه واحد» ولادیمیر پوتین را «حزب کلاهبردارها و سارقان» می‌نامد و بارها به زندان افتاده است.

در سال ۲۰۱۱، پس از اعتراضات به تقلب توسط حزب حاکم در انتخابات پارلمانی، برای ۱۵ روز به زندان افتاد.

آقای ناوالنی در ژوئن سال ۲۰۱۳ نیز به اتهام اختلاس به زندان افتاد، اما وی این اتهام را سیاسی خواند.

آقای ناوالنی تلاش کرد در سال ۲۰۱۸ در انتخابات ریاست جمهوری روسیه نامزد شود، اما از این کار منع گردید.

آقای ناوالنی همچنین در سال ۲۰۱۹ پس از آن که خواستار برگزاری اعتراضات شد، به مدت ۳۰ روز زندانی شد.

او رفراندوم دو ماه پیش برای اصلاح قانون اساسی به منظور ابقاء آقای پوتین برای دو دوره دیگر در پست ریاست جمهوری در روسیه را «کودتا» و «نقض قانون اساسی» خواند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا