ایرانتحلیل و گزارشسیاست

مصاحبه جنجالی رییس بنیاد مستضعفان از آرشیو صدا و سیما حذف شد

صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ویدیوی گفتگوی ۷۵ دقیقه‌ای با پرویز فتاح را که در آن وی املاک گرفته شده از این نهاد را از نهادها و مقامات نظام بازپس می‌خواست، حذف کرد.

پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان که شامگاه شنبه ۱۸ مرداد در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، از برخی از املاک مرغوب و گران‌قیمت این بنیاد که در اختیار نیروهای مسلح، الالخصوص سپاه پاسداران، مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، و همچنین برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی همچون محمود احمدی‌نژاد و حداد عادل است، سخن گفت و تاکید کرد که آنها این املاک را پس نمی دهند.

پس از گذشت سه روز، صداوسیما این مصاحبه را از آرشیو خود حذف کرده است.

همشهری‌آنلاین گزارش داده که دست‌ کم تا ظهر روز دوشنبه، ۲۰ مرداد در آرشیو سایت تلوبیون که به عنوان تنها مرجع غیر رسمی تلویزیون برای دسترسی به آرشیو برنامه‌های صداوسیماست، تنها ۲ قسمت «نگاه یک» وجود دارد که با کلیک روی هر قسمت، پاسخی که کاربران دریافت می‌کنند، این است: «این محتوا در حال حاضر در دسترس نیست.»

این در حالیست که پیش از این، ویدیوی مصاحبه ۷۵ دقیقه‌ای رییس بنیاد مستضعفان در این سایت بارگذاری شده‌ بوده است.

در آرشیو شبکه یک تلویزیون ایران نیز وقتی روی برنامه «نگاه یک» و گفت‌وگوی فتاح کلیک می‌شود، محتوای مصاحبه نمایش داده نمی‌شود.

این در حالی است که ویدیوی کامل این گفت‌وگو در یوتیوب موجود است. همشهری آنلاین در ادامه می‌نویسد، شاید مسئولان سایت شبکه یک، خواسته‌اند از جنجالی‌تر شدن ماجرای حضور آقای فتاح در شبکه یک بکاهند.

از دیگر سو اغلب افرادی که آقای فتاح از آنها نام برد، حرف‌های او را رد کرده‌اند.

ابراهیم جباری، فرمانده سپاه ولی امر در بیانیه‌ای گفته است که سپاه مدت‌هاست برای بازپس دادن زمین و سوله موسوم به »ملک جماران» پیشقدم شده و با معاونان بنیاد برای این واگذاری توافق کرده است. آقای جباری می‌گوید: «احتمالا آقای فتاح از این توافق مطلع نبوده‌اند.»

روابط عمومی ارتش نیز در بیانیه‌ای گفته است که «پادگان کوهک» از پیش از انقلاب در اختیار نیروی دریایی ارتش بوده و بعد از انقلاب نیز به عنوان ستاد فرماندهی از ان استفاده می‌شود.

در میان کسانی که آقای فتاح از ‌آنها نام برد، تنها غلامعلی حداد عادل، مشاور علی خامنه‌ای واکنشی نشان نداده است. معصومه ابتکار، شهیندخت مولاوردی، موضوع تخلیه مرکز مطالعات و تحقیقات زنان به ازای پنج میلیارد تومان را تکذیب کرده‌اند.

دفتر محمود احمدی‌نژاد نیز گفته است که بنیاد مستضعفان به پیشنهاد آنها برای تخلیه ملک ولنجک جواب نداد.

مجمع تشخیص مصلحت نیز اعلام کرده که کاخ مرمر و دو ساختمان دیگر را چند سال قبل به رئیس وقت بنیاد تحویل داده است.

اما واکنش‌ها به اظهارات آقای فتاح فراتر از این‌ها رفته و اغلب او را شناسنامه به دست و آماده برای نام‌نویسی در انتخابات ۱۴۰۰ تصویر میکنند.

ایسنا در این باره نوشت:  موضوعی که فتاح در خلال مصاحبه هم به آن اشاره کرد و گفت این قضاوت برایش اهمیتی ندارد. اما «عدالت‌خواهی» و «بازپس‌گیری بیت‌المال» در این وانفسای اقتصادی و فساد اقتصادی بی‌شک اسم رمز پیروزی در هر انتخاباتی است که برگزار خواهد شد؛ ۲ پارامتری که فتاح از آن به وفور استفاده می‌کند و همین هم باعث شده بسیاری او را کاندیدای اصولگرایان برای ۱۴۰۰ یا حتی کاندیدای مستقل با پشتیبانی حاکمیتی بدانند.

روزنامه اعتماد در این باره نوشت: «یک سیاستمدار دهه چهلی که با نگاهی به میانگین سنی مقامات جمهوری اسلامی، جوان محسوب می‌شود از قره‌باغ اورمیه تا تهران و رسیدن به وزارت و سپس انتخاب شدن برای ریاست بر نهادهای حاکمیتی راهی را طی کرده که مقبول افتاده است. مردی که این روزها فریم‌های مشخصی از او در اذهان عمومی نقش بسته؛ «تا زانو در گل و لای»، رییس کمیته امداد امام خمینی که مشغول کمک‌رسانی به در سیل‌ ماندگان است. «دست محبت بر سر کودکان و بیماران»، رییس کمیته امداد مشغول نظارت مستقیم و سرکشی به محرومان تحت ‌پوشش این نهاد است و این روزها در قاب تلویزیون و در قامت رییس بنیاد مستضعفان، در حال نام بردن از همه مقامات از نظامی تا سیاسی، از چپ تا راست است که مستاجران املاک مصادره شده اوان انقلاب به نفع مستضعفان هستند؛ گویی بر سر سفره انقلاب نشسته، دست بر بیت‌المال انداخته و از قضا اجاره‌ای هم پرداخت نمی‌کند!

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا