ایرانسیاست

برکناری مدیرعامل ایرنا جند روز پس از مصاحبه جنجالی معاون ارتش

یک هفته پس از انتشار و حذف مصاحبه‌ای که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، (ایرنا) با معاون ارتش انجام داده بود و در آن سپاه مورد انتقاد قرار گرفته بود، مدیرعامل این خبرگزاری برکنار شد.

خبرگزاری‌های ایران امروز شنبه ۱۷ خرداد، خبر می دهند که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی محمدرضا نوروزپور را به عنوان مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) منصوب کرد.

این خبرگزاری‌ها اشاره‌ای به دلایل این تغییر نکرده‌اند ولی آنطور که به نظر می‌رسد، برکناری مدیرعامل پیشین و انتساب مدیرعامل جدید مربوط به انتشار -و سپس حذف- مصاحبه‌ای باشد که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی با دریادار حبیب الله سیّاری، معاون هماهنگ کننده ارتش انجام داده بود، باشد.

پس از این مصاحبه سپاه پاسداران در واکنشی با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «وحدت، اخوت و همدلی نیروهای مسلح و هوشمندی و هوشیاری در قبال تلاش موذیانه دشمنان در ایجاد اختلاف بین ارتش و سپاه از توصیه‌های راهبردی امامین انقلاب اسلامی و متضمن امنیت پایدار ملی و آرامش ملت ایران است.»

ساعاتی پس از بیانیه سپاه پاسداران، روابط عمومی ارتش نیز بیانیه‌ای مشابه در این باره منتشر و در آن اعلام کرد: «متأسفانه دشمنان حسود و عنود نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با تقطیع و سوءاستفاده، این گفتگوی انجام شده را مغرضانه و مزورانه تفسیر، تحلیل و منتشر نموده‌اند.»

حبیب‌الله سیاری در این مصاحبه که با عنوان «ناشنیده‌های ارتش از زبان امیر سیاری» روز یکشنبه ۱۱ خرداد منتشر و سپس حذف شد به مواردی از نادیده گرفته شدن و بی‌اهمیت نشان داده شدن ارتش از سوی دستگاه تبلیغاتی جمهوری اسلامی اشاره کرده و به‌طور تلویحی از فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی سپاه پاسداران انتقاد کرده بود.

معاون هماهنگ کننده ارتش ایران در بخشی از این گفت‌وگو، گفته بود «اصلا به صلاح نیروهای مسلح نیست که وارد فعالیت اقتصادی شوند و ارتش تلاش کرده مطابق سیاست‌های ابلاغی وارد فعالین اقتصادی نشود همان طور که ما در سیاست هم دخالت نمی‌کنیم.»

وی همچنین اظهار داشته بود «آیا این معنی‌اش این است که سیاست نمی‌فهمیم؟ این نیست. ما سیاست را خوب می‌فهمیم، خوب تحلیل می‌کنیم، خوب متوجه هستیم، اما وارد سیاست نمی‌شویم. چون سیاست‌زدگی برای نیروهای مسلح آسیب است.»

او درباره فعالیت های اقتصادی نظامیان همچنین بیان کرده بود‌ «به صلاح نیروهای مسلح نیست که وارد بحث اقتصادی شوند چون از اصل قضیه خود دور می شوند.»

این فرمانده نظامی ایران گفته بود با این همه امروز به ما می‌گویند که در فلان عملیات عکس‌تان کو، تصویرتان کو، هنوز هم کسی حق ندارد با دوربین فیلمبرداری توی پست فرماندهی ما برود. این آموزش ارتش است و حتما منافعی دارد اما شما نگاه کنید توی سپاه پاسداران و بسیج هر گروهی یک فیلمبردار همراهش هست.

وی اضافه کرده بود « اعتقاد نداریم که هر حرکتی ارتش انجام می‌دهد، باید رسانه‌ای کند، مگر در ارتش‌های دنیا هر حرکتی انجام می‌دهند رسانه‌ای می‌کنند؟»

گفتنی است که چند روز بیش نیز مدیرعامل خبرگزاری ایسنا در دادگاه مطبوعات به خاطر انتشار مصاحبه‌‌ای که با سفیر پیشین ایران در آلمان در رابطه با «عملیات خودسرانه برون‌مرزی» انجام داده بود، مجرم شناخته بود.

علی ماجدی سفیر پیشین ایران در آلمان در این مصاحبه گفته بود «ما در داخل کشور با موضوعی همچون عملیات خودسرانه مواجه هستیم، آیا می‌توانیم منکر شویم که در خارج از کشور نیز نمونه‌ای از این اتفاقات رخ نمی‌دهد؟»

آقای ماجدی در مورد این عملیات‌ها در داخل ایران تاکید کرده بود که «برخی فکر می‌کنند که با انجام برخی از اقدامات خودسرانه می‌توانند منافع کشور را تامین کنند در حالی که این اشتباه است.»

از سوی دیگر، ماجدی در پاسخ به پرسشی در مورد اخراج دیپلمات‌های ایرانی از دانمارک، هلند و آلبانی با اتهام‌های امنیتی که جریان‌های داخلی مدعی بودند اروپا برای تحت‌الشعاع قرار دادن تعلل در برقراری کانال مالی ایجاد چالش‌ می‌کند، گفته بود «اعتقادی به این تحلیل‌ها» ندارد.

او همچنین افزوده بود اروپایی‌ها در رابطه با تلاش جمهوری اسلامی برای ترور مخالفان در خارج از کشور اسنادی را ارائه کرده‌اند که نمی‌توان آنها را «به‌راحتی» رد کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا