ایران

نان در سیزده استان گران شد؛ «بخشنامه دولت» برای افزایش قیمت‌ها در همه استان‌ها

در ادامه افزایش قیمت نان در استان‌های مختلف که با گرانی ۴۳ درصدی این کالای خوراکی در مشهد و استان خراسان رضوی آغاز شد، نان در دوازده استان دیگر نیز گران شد.

در این حال معاون استاندار یزد اعلام کرد که این افزایش قیمت‌ها بر اساس «بخشنامه دولت» تا پایان مرداد ماه در همه استان‌ها اجرا خواهد شد.

دور تازه افزایش قیمت نان از روز سوم مرداد ماه در استان خراسان رضوی آغاز شد به طوری که قیمت نان بربری در مشهد از یک هزار و ۱۵۰ تومان با افزایش حدود ۴۳ درصدی به یک هزار و ۶۵۰ تومان رسیده است.

خبرگزاری مهر طی گزارشی با تایید افزایش قیمت نان در ۱۳ استان ایران، نوشت: «هیچ یک از تشکل‌های فعال در حوزه آرد و نان کشور حاضر به گفت‌وگو نیستند اما خبرها از افزایش نرخ نان در حدود ۱۳ استان حکایت دارد و عنوان می‌شود تا پایان مرداد این تغییر قیمت‌ها برای سایر استان‌ها از جمله استان تهران نیز اعمال خواهد شد.»

این خبرگزاری همچنین یادآوری کرد که در ابتدای سال جاری مقام‌های دولت تاکید کرده بودند که «قرار نیست قیمت نان تغییر کند.»

بعد از گرانی نان در ۱۳ استان، روز جمعه ۱۳ مرداد موج گرانی نان به استان تهران و گلستان نیز رسید

موج افزایش قیمت نان در ایران، با وجود تکذیب وزیر کشور، به استان‌های بیشتری رسید

محمد حسینی، پارلمانی ابراهیم رئیسی، نیز اول خرداد ماه با تاکید بر اینکه «بنزین و آرد گران نخواهد شد»، گفته بود: «کسانی که افزایش قیمت بنزین و آرد را برای جلوگیری از قاچاق توصیه می‌کنند به دنبال راهکار‌های دیگری باشند.»

احمد وحیدی وزیر کشور هم روز ۱۱ مرداد ماه افزایش قیمت نان را تکذیب کرده بود.

اما محمدعلی شاه‎‌حسینی، معاون استاندار یزد با تایید برنامه دولت برای افزایش قیمت نان، این اقدام را «جبران عقب ماندگی نرخ نان» توصیف کرد و گفت: «سختی کار، ساعت کار طولانی و دستمزد پایین نانوایان باعث شده ۳۰ تا ۴۰ درصد نیروی کار فعال در نانوایی‌های استان به سایر صنایع مهاجرت کنند.»

شاه‎‌حسینی تاکید کرد که افزایش قیمت نان بر اساس «بخشنامه دولت» در حال انجام است و افزود: «بر اساس بخشنامه دولت، کارگروه‌های آرد و نان دارای عقب‌ماندگی نرخ نان در استان‌ها می‌توانند نسبت به متناسب سازی نرخ نان اقدام کنند.»

معاون استاندار یزد افزود که بر همین اساس «نرخ جدید نان که بر اساس میانگین قیمت نان در استان‌های همجوار تهیه شده است، تا پایان هفته جاری و پس از تایید وزارت کشور اعلام و اجرایی خواهد شد.»

آخرین افزایش رسمی قیمت قیمت نان مربوط به مرداد ۱۴۰۰ است که دولت قیمت نان را ناگهان ۲۵ درصد گران کرد.

با این حال از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ دولت طرحی را تحت عنوان «عرضه کارتی نان» از استان زنجان به شکل آزمایشی آغاز کرد که این طرح در ادامه به همه استان‌ها گسترش یافت.

افزایش «ناگهانی» بهای نان در خراسان رضوی؛ «به‌مرور در تمام کشور اجرا می‌شود»

در این طرح، به گفته مقام‌های دولتی قیمت آرد برای نانوانی‌ها با قیت آزاد محاسبه می‌شود اما قیمت نان برای خریداران با استفاده از «کارت نان» ثابت بوده و در عوض دولت به هر نانوایی به ازای نان‌های فروخته شده با «کارت نان» مبلغی به عنوان «یارانه نقدی» پرداخت می‌کند.

پس از اجرای این طرح، اگرچه قیمت نان به طور رسمی ثابت ماند با این حال قیمت آن در برخی نانوایی‌ها متغیر بوده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌گویند، قیمت نان در اپلیکیشن‌های فروش آنلاین پرکاربرد در ایران با قیمت نانوایی‌های سنتی که آرد یارانه‌ای دریافت می‌کنند، فاصله‌ای تا ۵۰ درصد دارد. قیمت نان سنگک در برخی مناطق تهران تا ۲۵ هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

احمدرضا کشتگر، رئیس اتحادیه نان مشهد، نیز با بیان اینکه «نرخ نان از سال ۹۹ تا ۱۴۰۲ حدود ۵۷ درصد» افزایش یافته است، گفت که پیشنهاد این اتحادیه «حدود ۱۱۰ تا ۱۱۵ درصد افزایش قیمت نان» بود که با افزایش «۴۰ درصدی» توافق شد در حالی که سایر اقلام در کشور چند برابر شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا