جهاندانش و فن آوریسلامتی و زندگی

نتایج امیدوار کننده اولیه یک واکسن؛ بدن ۸ نفر از تست‌شدگان ایمن شد

شرکت آمریکایی مدرنا اعلام کرد که نتایج اولیه واکسنی که برای کرونا ساخته‌، امیدوار کننده بود و سیستم ایمنی بدن افراد، همان واکنشی را نشان داده که افراد درمان‌شده نشان داده‌اند.

کارخانه داروسازی بزرگ مدرنا خبر داد که آزمایش این واکسن موسوم به «ام-آر-ان-ای-۱۲۷۳»  روی ۸ داوطلب به همان اندازه در سیستم ایمنی بدن پادتن ایجاد کرده که بدن افراد بطور طبیعی بهبود یافته از بیماری کووید-۱۹ ایجاد کرده است.

تل زکس، مدیر بخش پزشکی شرکت مدرنا گفت اگر چه این نتایج اولیه است اما این داده‌ها واکسن «ام-آر-ان-ای-۱۲۷۳» را مبنی بر اینکه توانایی جلوگیری از ویروس کرونا را دارد، تایید می کند و انگیزه ما را برای تزریق یک دوز مناسب از این واکسن برای آزمایش وسیع در فاز سوم افزایش می دهد.

استفن بانسل، مدیر اجرایی این شرکت نیز در یک کنفرانس خبری اعلام کرد احتمال زیادی وجود دارد که این واکسن می‌تواند در برابر ویروس کرونا ایمنی ایجاد کند.

شرکت مدرنا همچنین گفت با اینکه نتایج نهایی فاز یک هنوز بدست نیامده است اما امیدوار هستند که آزمایش فاز دوم را با مشارکت ۶۰۰ نفر به زودی آغاز کنند.

مرحله وسیع آزمایش این واکسن که می‌تواند نشان دهد آیا تزریق آن واقعا از عفونت ناشی از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری خواهد کرد، در ماه ژوئیه (۴۰ روز دیگر) آغاز خواهد شد.

این خبر باعث جهش قیمت سهام این شرکت به میزان ۳۰ درصد در بورس نیویورک شد.

مدرنا نخستین کارخانه داروسازی بود که آزمایش تجربی واکسن کرونا را آغاز کرد.

مدرنا در آزمایشات کنونی در حال ارزیابی قدرت ایمن سازی این واکسن روی سه گروه ۱۵ نفره است که ۳ دوز مختلف این واکسن را یک یا دو بار دریافت کرده‌اند.

این واکسن که به داوطلبان تزریق می‌شود، حاوی بخشی کوچک و ناکاملی از ساختار کدهای ژنتیکی ویروس کرونا است. محققان امیدوارند که این ساختار ناقص ژنتیکی بدون این که فرد را بیمار کند، به سیستم ایمنی بدن او یاد دهد که پادتن مناسبی برای مبارزه با ویروس کامل تولید کند و این پادتن را در حافظه خود نگه دارد تا در صورت مواجهه با ویروس واقعی آمادگی دفاع از خود را داشته باشد.

دولت  آمریکا در هفته های اخیر ۴۸۳ میلیون دلار در این شرکت سرمایه گذاری کرده است تا به پیشرفت تحقیقات در دسترسی به واکسن کمک کند.

آزمایشات از مرحله پیش‌بالینی و فاز صفر آغاز می‌شود. در فاز یک، شمار محدودی از داوطلبان سالم، دوزهای مختلفی را زیر نظر محققان دریافت می‌کنند، فاز دو، متمرکز بر مشاهدات تاثیر واکسن و عوارض جانبی احتمالی ا‌ست. در فاز سوم روی درمان بیماران با داروی جدید، و در کنار آن با روش‌های استاندارد تمرکز می‌شود و شمار بزرگ‌تری از بیماران و داوطلبان و به‌طور پراکنده و تصادفی انتخاب می‌شوند.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا