جهاندانش و فن آوریسلامتی و زندگی

هیدروکسی کلروکین ؛ دارویی که به عنوان اولین درمان کرونا آزمایش می‌شود.

در حالی که کشورهای جهان با استفاده از تمام راه‌های ممکن برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا مبارزه می‌کنند، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا  طی کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که «کلروکین و هیدروکسی کلروکین»، از جمله داروهایی است که از سوی سازمان غذا و داروی (FDA) برای آزمایش به عنوان راه درمان احتمالی Coronavirus COVID-19 تأیید شده است.

این اولین بار نیست که از این داروها به عنوان درمان‌های احتمالی برای بیماری ویروسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
آزمایش اولیه هیدروکسی کلروکین در فرانسه نتایج امیدوارکننده‌ای را نشان داد ، زیرا نتایج نشان داد که ۵۰٪ از بیماران آلوده به ویروس کرونا پس از تنها سه روز درمان با این دارو آزمایش مجدد آنها منفی بودند. با این وجود این نتایج، اما هنوز این دارو به عنوان تنها راه حل مناسب به شمار نمی رود. بنابرین ضروری است که بدانیم ماهییت این دارو دقیقاً چیست و از قبل چه چیزی در مورد آن شناخته شده است.
هیدروکسی کلروکین که تحت نام تجاری« Plaquenil » فروخته می شود با کلروکین ارتباطی تنگاتنگی دارد. این دارو در سال ۱۹۵۰ عمدتاً به عنوان داروهای ضد مالاریا پذیرفته شد. از آن زمان ، داروها برای طیف گسترده ای از بیماری ها از جمله لوپوس اریتماتوز سیستمیک (معروف به «لوپوس») ، آرتریت روماتوئید ، سندرم سوژرن و حتی برای عوارض بیماری لایم استفاده می شد.
یکی از جنبه‌های نسبتاً خوب شناخته شده این است که این داروها در فرآیندهای سلول‌های مخرب که پاسخ ایمنی بدن را مختل می‌کنند، ایجاد اختلال می‌کنند.
از آنجا که پاسخ ایمنی طبیعی مسئول التهاب و سایر علائم بیماری عمومی (مانند درد ، تب ، درد و …) است، این روند ضد ایمنی باعث کاهش بیماری‌های سیستمیک مانند روماتیسم می‌شود.
اما در باره درمان مالاریا، اگرچه می توان برای درمان مالاریا بدون عارضه به Plaquenil مراجعه کرد ، مکانیسم دقیقی که توسط این دارو برای حل مالاریا کار می شود تا حد زیادی ناشناخته است.
اگرچه هیدروکسی کلروکین ممکن است مؤثر باشد اما می تواند عوارض جانبی بسیاری از جمله سردرد، از دست دادن اشتها ، حالت تهوع ، استفراغ و غیره را نیز داشته باشد علاوه بر این داروعارضه جانبی جدی دیگری نیز دارد و آن احتمال از دست دادن حس بینایی بیمار که به دلیل زیان رسیدن به شبکیه چشم صورت می‌گیرد .
مصرف این داروها فواید زیادی دارد و مدت هاست که در بازار وجود دارد ، بنابراین مقدار معقولی از اطلاعات در مورد این دارو، تأثیر آن بر بیمار ، عوارض جانبی و اثربخشی آن وجود دارد.
این داروها برای اختلالات روماتیسمی و مالاریا مورد استفاده قرار گرفت و سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها از موارد استفاده از این دارو حمایت و پشتیبانی کردند. لذا با توجه به اینکه این داروها در مدت زمان طولانی وجود دارند و نسخه‌های عمومی آن در دسترس است در صورت استفاده از آن برای درمان ویروس کرونا در سراسر جهان، مقرون به صرفه خواهد بود.
اما در واقع هنوز کارهای زیادی باید انجام شود و قبل از اینکه این داروها به عنوان یک گزینه درمانی مناسب برای کرونا اعلام شوند ابتدا باید در باره اثر بخشی طولانی مدت ، ایمنی و نتایج آن بر بیمار به دقت بررسی شود.
اگر جامعه علمی بتواند به اندازه کافی سریع برای آزمایش این داروها همکاری کند و اگر همانطور که در ابتدا نتایج امیدوار کننده‎ای را نشان داد، ممکن است در آینده نزدیک قوانین را دگرگون کند و در کاهش بیماری همه گیر کرونا موثر واقع شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا