جهان

نشست اضطراری ناتو درباره اوکراین؛ استولتنبرگ: جبهه شرقی ناتو تقویت می‌شود

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در آغاز نشست سران این ائتلاف که روز پنجشنبه چهارم فروردین برگزار شد گفت روسیه باید هزینه گزافی بابت حمله به اوکراین بپردازد.

نشست فوق‌العاده سران ناتو درباره تهاجم روسیه به اوکراین روز پنجشنبه در بروکسل آغاز شد؛ دبیرکل این ائتلاف ضمن تاکید بر اینکه روسیه بهای اقدامش را خواهد داد گفت جبهه شرقی ناتو تقویت می‌شود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در آغاز نشست سران این ائتلاف که روز پنجشنبه چهارم فروردین برگزار شد گفت روسیه باید هزینه گزافی بابت حمله به اوکراین بپردازد.

او همچنین بار دیگر تاکید کرد که این ائتلاف نظامی منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین اعلام نمی‌کند.

استولتنبرگ پیش از شروع نشست سران ناتو نیز خطاب به خبرنگاران گفت جبهه شرقی ناتو تقویت خواهد شد و این ائتلاف نظامی به دنبال بازیابی و تنظیم مجدد برای تقویت دفاعی خود در اروپای شرقی است.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین، کشورهای اروپای شرقی عضو ناتو خواستار افزایش حضور نیروهای ناتو و تقویت جبهه شرقی این سازمان شده‌اند.

دبیرکل ناتو همچنین گفت که روسیه در صورت حمله شیمیایی به اوکراین با واکنش قاطعی مواجه خواهد شد.

دبیر کل ناتو همچنین از چین خواست که به دیگر کشورهای جهان بپوندد و حمله روسیه به اوکراین را محکوم کند.

در آغاز نشست سران ناتو پیام ویدیویی ضبط شده رییس جمهوری اوکراین نیز خطاب به حاضران در این اجلاس پخش شد.

ولودیمیر زلنسکی در این پیام خطاب به رهبران ناتو گفت اوکراین به کمک نظامی بیشتر، از جمله جت‌های جنگنده، تانک، سامانه‌های بهتر پدافند هوایی و سلاح‌های ضد کشتی، نیاز دارد.

او با تاکید بر اینکه روسیه در صدد آن است که پیشتر برود و کشورهای شرقی ناتو را هدف قرار دهد گفت: دنیا در انتظار اقدام واقعی و تضمین‌های امنیتی واقعی از طرف ناتو است.

پیش از نشست ناتو نیز جک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، اعلام کرد که آمریکا و کشورهای اروپایی تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه اعمال خواهند کرد.

روز پنجشنبه همچنین اعلام شد که سمت ینس استولتنبرگ به عنوان دبیرکل ناتو یک سال تمدید خواهد شد. او قرار بود رییس بانک مرکزی نروژ شود اما به دلیل بحران اوکراین قرار شده که یک سال دیگر در این سمت باقی بماند.

روز پنجشنبه علاوه بر نشست سران ناتو، دو اجلاس دیگر شامل نشست گروه ۷ و نشست اتحادیه اروپا، نیز برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا