جهانخاورمیانه

نشست شورای امنیت درباره جنگ اسرائیل و حماس؛ تاکید بر تمدید آتش‌بس و افزایش کمک به غزه

شورای امنیت برای بررسی درگیری‌های حماس و اسرائیل و آتش‌بس موقت بین دو طرف تشکیل جلسه داد. نمایندگان کشورهای حاضر در این نشست بر لزوم تمدید آتش‌بس و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه بیشتر به غزه تاکید کردند.

سفیر آمریکا دراین نشست خواستار آزادی همه گروگان‌ها و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه بیشتر به غزه شد. او با اشاره به اینکه حماس از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند، گفت این مساله از مسئولیت اسرائیل در حفاظت از غیرنظامیان غزه نمی‌کاهد.

سفیر آمریکا از احتمال گسترش درگیری‌ها به نقاط دیگر منطقه، از جمله مرز لبنان، ابراز نگرانی کرد. او همچنین از شورای امنیت خواست حمله‌های اخیر حوثی‌ها در دریای سرخ و اقدام‌های این گروه در به خطر انداختن امنیت کشتیرانی را محکوم کند.

سفیر آمریکا همچنین از افزایش خشونت‌های «شهرک‌نشینان افراطی اسرائیلی» در کرانه باختری علیه فلسطینیان به شدت ابراز نگرانی کرد و خواستار پاسخگو کردن آنها و توقف این خشونت‌ها شد.

او با تاکید بر مخالفت شدید آمریکا با توسعه این شهرک‌ها، آن را مانع شکل‌گیری یک فلسطین منسجم دانست.

طارق احمد، نماینده بریتانیا در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران و حمایتش از نیروهای نیابتی خود در منطقه، از جمله حماس، حزب‌الله و جهاد اسلامی، تهدیدی غیرقابل پذیرش علیه منطقه ایجاد کرده است.

نماینده بریتانیا با تاکید بر اهمیت حفاظت از جان مردم اسرائیل و فلسطین، خواستار همکاری جهانی برای تقویت فرصت‌های ناشی از توافق آتش‌بس موقت اسرائیل و حماس، آزادی همه گروگان‌ها و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه بیشتر به غزه شد.

احمد با اشاره به کشته شدن بیش از ۲۰۰ فلسطینی در کرانه باختری، از بیانیه‌هایی که خشونت شهرک‌نشینان یهودی علیه فلسطینیان را محکوم می‌کنند حمایت کرد و از اسرائیل خواست کسانی را که مسئول این خشونت‌ها هستند، پاسخگو کند.

وزیر خارجه چین نیز در این نشست با ارائه پیشنهادی چهار نکته‌ای خواستار اجرای راه‌حل تشکیل دو کشور اسرائیل و فلسطین، اجرای یک آتش‌بس جامع و پایدار، حفاظت از غیرنظامیان و اقدام سریع‌تر شورای امنیت در ارتباط با شرایط جنگی شد.

نماینده امارات در نشست شورای امنیت سازمان ملل نیز بر ضرورت ادامه تلاش‌ها برای تمدید آتش‌بس اسرائیل و حماس و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه بیشتر به غزه تاکید کرد.

او با اشاره به کشته شدن بیش از ۱۴ هزار فلسطینی در غزه، اوضاع انسانی در این باریکه را فاجعه‌بار خواند و گفت اسرائیل در حمله‌هایش ارزش‌های انسانی و قوانین بین‌المللی را در نظر نمی‌گیرد.

تمیانده امارات با مردود دانستن هر گونه تلاش برای جدا کردن غزه از فلسطین، تاکید کرد غزه باید در آینده به دست مردم فلسطین اداره شود.

او همچنین خشونت شهرک‌نشینان یهودی در کرانه باختری علیه فلسطینیان را بی‌سابقه خواند و خواستار توقف این خشونت‌ها شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا