جهانخاورمیانه

نشست فوری شورای امنیت درباره جنگ اسرائیل و حماس و ابراز نگرانی از بحران انسانی در غزه

شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی راه‌های توقف جنگ اسرائیل و حماس نشستی فوری را برگزار کرد. نمایندگان کشورها در این نشست با ابراز نگرانی از بحران انسانی در غزه، بر ضرورت توقف حمله‌ها و حفاظت از غیرنظامیان تاکید کردند.

تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، جمعه ۱۹ آبان در این نشست با اشاره به وخیم‌تر شدن بحران انسانی در غزه گفت: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه کشته می‌شود.

او با هشدار درباره احتمال وقوع بیماری‌های همه‌گیر در غزه، گفت دو سوم خدمات بهداشت و درمان در غزه از کار افتاده و بیمارستان‌ها برخی عمل‌های جراحی را بدون مواد بی‌حسی و بی‌هوشی انجام می‌دهند.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل در این نشست از شورای امنیت به دلیل محکوم نکردن «حمله هولناک حماس به اسرائیل و قتل‌عام غیرنظامیان» در اسرائیل، انتقاد کرد.

معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل در این نشست گفت: آمریکا وضعیت بیمارستان‌های غزه را رصد می‌کند. باید از غیرنظامیان محافظت شود. نیازهای انسان‌دوستان در غزه بسیار شدید است و وقفه در درگیری‌ها امکان کمک‌رسانی را ایجاد می‌کند.

سفیر بریتانیا در سازمان ملل بر لزوم باز گذاشتن راه‌های ارسال کمک انسان‌دوستانه به غزه تاکید کرد. او با تاکید بر اینکه اسرائیل برای جلوگیری از تشدید خشونت‌ها باید اقدام‌های بیشتری انجام دهد، از دو طرف جنگ خواست به وظایف خود تحت قوانین بین‌المللی متعهد باشند.

سفیر امارات در سازمان ملل گفت: حدود دو هزار و ۶۵۰ نفر در غزه زیر آوار هستند که بیش از نیمی از آنان را کودکان تشکیل می‌دهند. او حمله‌های اسرائیل را «نامتناسب، بی‌رحمانه و غیرانسانی» خواند و آنها را «با شدیدترین لحن ممکن» محکوم کرد.

سفیر چین در سازمان ملل در این نشست آتش‌بس را تنها امید برای نجات جان مردم غزه دانست و از همه طرف‌هایی که قدرت نفوذ دارند خواست برای پایان دادن به خشونت‌ها، اختلاف‌ها را کنار بگذارند.

سفیر روسیه در سازمان ملل نیز در این نشست تاکید کرد: تنها راه‌حل پایان دادن به تلفات و ارسال کمک انسان‌دوستانه به غزه، آتش‌بس سریع است نه وقفه‌های کوتاه در حمله‌ها.

او با هشدار درباره اینکه در حال حاضر هیچ منطقه امنی در غزه وجود ندارد، افزود: خطر گسترش درگیری‌ها به نقاط دیگر منطقه جدی است و حضور نیروهای خارجی، از جمله آمریکا، در منطقه از دلایل تشدید تنش‌هاست.

سفیر روسیه تاکید کرد شورای امنیت همچنین باید گزارش‌ها درباره کشته شدن ۱۴۸ فلسطینی در کرانه باختری و بازداشت‌های گسترده ساکنان این منطقه را بررسی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا