اجتماعیایراندانش و فن آوریسیاستفرهنگ و هنر

نویسنده و مترجم، مهدی سلیمی موقتا از زندان اوین آزاد شد

مهدی سلیمی، نویسنده، پژوهشگر و  مترجم آثار فلسفی و ادبی، پس از ۴۱ روز بازداشت روز دوشنبه ۲۷ مرداد با تودیع قرار وثیقه، موقتا تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

جلال سلیمی برادر مهدی سلیمی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد که مهدی روز دوشنبه ۲۷ مرداد با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی موقتا و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

مهدی سلیمی در تاریخ ۱۷ تیرماه در خانه پدری خود واقع در شهرستان اهر از سوی مأموران امنیتی بازداشت و پس از انتقال به تبریز، از آنجا نیز با هواپیما به زندان اوین در تهران منتقل شده بود.

آقای سلیمی عصر همان روز طی یک تماس تلفنی با خانواده‌اش از انتقال خود به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داده بود.

وی شب سه‌شنبه ۳۱ تیرماه پس از ۱۵ روز نگهداری در یکی از سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین، طی تماسی با خانواده‌ خود از انتقال خود به سلولی چند نفره خبر داده بود.

اتهامات منسوبه به آقای سلیمی در ردیف نخست «تشویش مردم به فساد و فحشا»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه نظام»؛ همچنین در ردیف دوم «توهین به مقدسات» عنوان شده است.

پیشتر شعبه بازپرسی رسیدگی کننده به پرونده وی، در مجموع قرار وثیقه ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی در خصوص او صادر کرده بود.

ماموران در زمان بازداشت آقای سلیمی حکمی را که در آن آمده بود «به نیابت از شعبه ۳۳ دادسرای اوین؛ اتهام: اقدام علیه امنیت ملی» به وی ارائه کرده‌اند.

«در زمان بازداشت شماری از وسایل شخصی وی ازجمله تلفن همراه، لپ تاپ و دست‌نوشته‌های او توسط ماموران ضبط شده‌اند.»

جلال سلیمی، هنگامی که او در زندان اوین محبوس بود یادداشت‌هایی از طرف برادرش در صفحه اینستاگرام خود منتشر می‌کرد. در یکی از این یادداشت‌ها مهدی دلیل این اتهامات را ترجمه کتاب «جودیت بوتلر» بیان کرده و گفته که در این کتاب «به عقده ادیپی و روابط خویشاوندی آنتیگونه با ادیپ اشاره شده است. در تمام مراحل بازجویی مرا محکوم به دفاع از زنای با محارم کرده‌اند! و همین سخن گفتن از عقده ادیپ که در تام علوم روانشناسی معاصر و بنام فروید به آن مستفاد می‌شود، برای من تبدیل به جرم اشاعه فساد و فحشا شده است. ادیپی که در اساتیر یونانی آمده و به‌قول کاسیرر استوره‌ها زاده تخیل بشری بوده‌اند و نشانگر مرحله عدم آگاهی بشر…»

مهدی سلیمی، متولد ۱۳۶۳ در تبریز دارای مدرک کارشناسی صنایع دستی از دانشگاه یزد و شهروند ساکن تهران است.

این نویسنده و پژوهشگر تُرک ساکن تهران کتاب‌ها و مقالات بسیاری را ترجمه کرده و خود نیز مقالات و شرح‌هایی در باب برخی از کتاب‌های رمان و فلسفه منتشر کرده است.

همچنین، آقای سلیمی پیشتر مدتی به عنوان سردبیر نشریه اینترنتی زغال و آرت کالت بود. همچنین پیش‌تر نیز به عنوان سردبیر سایت مایندموتور مشغول به فعالیت بوده است.

او ترجمه کتاب‌هایی مانند «امر واقع لاکانی» نوشته اسلاوی ژیژک، «سیاست تفکر: تاملی در اندیشه ی مرلو-پونتی»، «مارکسیسم و فلسفه» و «شک سزان»، از موریس مرلو-پونتی، «اخته کردن یا گردن زنی» نوشته الن سیکسو، «ادعای آنتیگونه» نوشته جودیت بوتلر را به خوانندگان عرضه کرده است.

کتاب «خشونت نظری» (مجموعه مقالاتی در باب هنر و زیبایی شناسی انتقادی) نوشته مهدی سلیمی، نخستین‌بار بار در سال ۱۳۹۵ توسط نشر آزاد ایران در سوئد منتشر شد و سپس نسخه ی دیجیتالی آن با همکاری سایت «مایندموتور» روی وب قرار داده شد.

داستان بلند «سوگ سیاوشان» کتاب دیگر آقای سلیمی است که سال ۹۸ منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا