جهان

نیروهای اوکراین سه روستای دیگر را در جنوب شرقی این کشور آزاد کردند

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، روز دوشنبه ۲۲ خرداد اعلام کرد، نیروهای اوکراین سه روستای دیگر را در جنوب شرق این کشور باز پس گرفته‌اند و بدین ترتیب، تعداد روستاهای آزاد شده از آغاز ضدحمله اوکراین در هفته گذشته به هفت روستا رسیده است.

خانم مالیار در پستی در تلگرام نوشت، در طول هفته گذشته، نیروهای اوکراینی سه روستای دیگر به نام‌های لابکوف، لوادن و نووداریوکا را در جنوب شرقی شهر زاپوریژیا آزاد کرده‌اند.

او می‌گوید، سربازان اوکراینی در مجموع، شش و نیم کیلومتر (چهار مایل) پیشروی داشته‌اند و «وسعت منطقه‌ای که تحت کنترل آنها درآمده، ۹۰ کیلومتر مربع (۵۶ مایل مربع) است.»

اوکراین پیش از این نیز اعلام کرده بود که نیروهایش چهار روستای مجاور یکدیگر را در جریان عملیات ضدحمله خود باز پس گرفته‌اند. آن روستاها عبارتند از استوروژف، بلاهوداتن، نسکوچن و ماکاریوکا.

با وجودی که هنوز چشم‌اندازی برای بیرون راندن تمام نیروهای اشغالگر روسی از نواحی جنوبی و شرقی اوکراین وجود ندارد و روسیه در این جنگ از نظر تعداد سرباز، مهمات و نیروی هوایی به نسبت اوکراین در جایگاه برتری قرار گرفته است، عملیات اخیر، سریع‌ترین پیشروی نیروهای اوکراین را در هفت ماه گذشته به دنبال داشته است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده روز دوشنبه به خبرنگاران گفت، واشینگتن اطمینان دارد که ضدحمله اوکراین پیشروی‌هایی را در پی خواهد داشت و آمریکا نیز پشتیبانی از اوکراین را برای تضمین موفقیت این کشور در این نبرد، به بالاترین حد خود رسانده است.

این پیشروی‌ها در بحبوحه نبردی سنگین در شهر باخموت رخ داده است.

آقای بلینکن افزود، انتظار می‌رود کشورهای عضو ناتو در نشستی که در روزهای ۱۱ و ۱۲ ژوئیه (۲۰ و ۲۱ تیر) در لیتوانی برگزار می‌شود، بسته‌ای «نیرومند» را برای پشتیبانی از اوکراین تدارک ببینند.

او در نشست خبری مشترک خود با آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا گفت: «پیروزی این عملیات موجب دو چیز خواهد شد: موقعیت کی‌یف را بر سر هر میز مذاکره‌ای در آینده تقویت خواهد کرد و در نهایت می‌تواند باعث شود که پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] به سمت مذاکراتی برای پایان دادن به جنگی برود که خود به راه انداخته است.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «از این منظر، این [ضدحمله] واقعا می‌تواند لحظه صلح را نزدیک‌تر کند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا