اجتماعیایرانسیاست

مجلس یازدهم رکورددار کمترین میزان مشارکت آغاز به‌کار کرد

نخستین جلسه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حضور ۲۷۶ نفر از نمایندگان و رؤسای قوای سه‌گانه در ساختمان مجلس در بهارستان آغاز به کار کرد.

جلسه امروز، چهارشنبه ۷ خرداد، صحن علنی مجلس توسط هیئت رئیسه سنی با ریاست رضا تقوی اداره شد. تا زمانی که هیئت رئیسه دائم انتخاب شوند، هیئت رئیسه سنی با ریاست رضا تقوی و معاونت مصطفی آقامیرسلیم اداره خواهد شد. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس هیئت رئیسه دائمی برای یکسال در جلسه دوم مجلس مشخص می‌شود.

در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم حسن روحانی، ابراهیم رئیسی، محمدی گلپایگانی، علی لاریجانی، حسن خمینی و  شمار دیگری از مقام‌های عالی سیاسی و نظامی حضور داشتند.

رئیس سنی مجلس یازدهم در نطق میان دستور خود گفت: «از مردم شریف ایران اسلامی که در یازدهمین دوره انتخابات مجلس یک بار دیگر ایمان و اخلاص خود را به نمایش گذاشتند و با انتخاب نمایندگان خویش مجلس یازدهم را شکل بخشیدند، از همه دست اندرکاران انتخابات و نیز از شورای نگهبان، وزارت کشور، نیروی انتظامی، بسیجیان دریادل و نیروهای امنیتی کشور تشکر و تقدیر می‌کنم.»

آقای تقوی همچنین تاکید کرد که «در مجلس یازدهم به دنبال حاشیه‌سازی نیستیم.»

در جلسه امروز، نماینده علی خامنه‌ای پیام تبریک او خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم را خواند. در این پیام رهبر جمهوری اسلامی اقتصاد را اولویت اصلی کشور خوانده است.

از دیگر صحبت کنندگان جلسه امروز مجلس حسن روحانی بود که خواستار همکاری دولت و مجلس شد و از نمایندگان مجلس خواست مصالح عمومی را بر مصالح سیاسی-جناحی ترجیح دهند.

وی همچنین گفت «مجلس نمایندگان، مجلس حوزه‌های انتخابیه و اقوام وجناح‌ها نیست.»

انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی، با حضور ۴۲/۵ درصد واجدین شرایط رکورد کمترین میزان مشارکت مردم در ۴۱ سال گذشته را به نام خود ثبت کرد. مخالفان جمهوری اسلامی میزان مشارکت واقعی را خیلی کمتر از میزان اعلام شده توسط وزارت کشور می‌دانند.

همچنین برخی تحلیلگران دو جناح اصلی حکومت را بازندگان اصلی می‌دانند. با وجود این، علی خامنه‌ای از این انتخابات با عنوان «درخشش مطلوب ملت ایران در امتحان بزرگ انتخابات» سخن گفته بود.

اکثریت چهره‌های مجلس یازدهم را اصولگرایان طرفدار آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تشکیل می‌دهند.

گفتنی‌ست شورای نگهبان تعداد زیادی از داوطلبان نامزدی در انتخابات دوره یازدهم مجلس را رد صلاحیت کرده بود.

همزمان با مراسم افتتاحیه نخستین جلسه یازدهمین دوره مجلس ایران، خبرگزاری‌های این کشور از بازداشت محمد عزیزی نماینده دوره دهم مجلس خبر دادند.

بر اساس گزارش‌ها، آقای عزیزی سه‌شنبه شب در پایان دوره نمایندگی خود و ساعاتی قبل از آغاز مراسم افتتاح یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با حکم قضایی بازداشت شده است.

او به همراه فریدون احمدی نماینده زنجان در مجلس دهم در شهریور ماه گذشته برای چند روز بازداشت شدند. هر دوی این نمایندگان مجلس دهم از سوی قوه قضاییه به اتهام «معاونت در اخلال نظام توزیع نیازمندی‌های عمومی از طریق تسهیل در وقوع جرم و ایجاد انحصار» در بازار خودرو به ۶۱ ماه زندان محکوم شده بودند.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا