جهانسیاست

هشدار ماکرون به وزیر خارجه چین: رفتار سرکوبگرانه شما نسبت به اویغورها را با نگرانی دنبال می کنیم

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به وانگ یی، وزیر خارجه چین در مورد فشار سیستماتیک این کشور در منطقه اویغور  هشدار داد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه به وانگ یی، وزیر خارجه چین در مورد فشار سیستماتیک این کشور در منطقه اویغور  هشدار داد. رئیس جمهور فرانسه، ووانگ یی وزیر امور خارجه و عضو شورای دولت چین را در کاخ الیزه پذیرفته بود.

طبق بیانیه کاخ الیزه، آقای ماکرون این هشدار را داد که آنها رفتار ظالمانه نسبت به ترکان اویغور در منطقه ترکستان‌شرقی (سین‌کیانگ) چین و نقض حقوق بشر در هنگ کنگ را با نگرانی دنبال می کنند.

فرانسه پیشتر به دولت پکن در مورد نقض حقوق بشر علیه مسلمانان در منطقه اویغور هشدار داده بود.

طبق گزارشات سازمان ملل، حدود یک میلیون نفر در اردوگاه های کار اجباری در منطقه اویغور نگهداری می شوند.

از طرف دیگر، چین این ادعاها را رد و ادعا می کند که اینها اردوگاه های آموزش حرفه ای هستند و برای مبارزه با افراط‌گرایان رادیکال در منطقه اویغور ضروری است.

اخیرا نمایندگان مجلس فرانسه، طوماری را به رهبری آئوریلین تاشه، که چندی پیش از حزب حاکم استعفا داده بود، به امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه تقدیم کردند که از وی می‌خواهد برای محاکمه مقامات چین در دادگاه بین المللی به خاطر ارتکاب جنایات بشری علیه ترکان اویغور ، تلاش کند.

برونو لو مایر، وزیر اقتصاد فرانسه نیز به مطبوعات گفته بود که فشار بر ترکهای اویغور در چین “غیرقابل قبول است.”

همچنین، اخیرا نزدیک به ۲۰۰ سازمان حقوق بشری، از جمله سازمان بین المللی ضد برده داری، کنسرسیوم حقوق کارگران، دیده بان حقوق بشر ، اتحادیه کارگران مستقر در ایالات متحده و پروژه حقوق بشر اویغور در مورد کار اجباری قزاق ها، قرقیزها و سایر اقلیت های ترک در کارخانه های چین بیانیه مشترکی منتشر کردند.

در بیانیه ای با عنوان “پایان دادن به کار اجباری اویغورها”، سازمان های حقوق بشر به شرکت هایی مانند «گاپ»، «سی‌اند‌ای»، «آدیداس»،«موژی» ، «تامی هیلفیگر» ، «لاکوست» ، «اچ اند ام» ، «امبرکرومبی اند فیچ» ، «رالف لاورن» ،«کورپوایشن» «پی‌وی‌اچ» و «کالوین کلین» خواستند تا  از زنجیره تأمین نیروی رایگان کار ترکان اویغور خارج شوند.

در این بیانیه با تأکید بر اینکه سیستم کار اجباری در منطقه ترکستان شرقی بزرگترین نقض حقوق بشر بوده است که از زمان جنگ جهانی دوم یک اقلیت قومی و مذهبی از آن رنج می برد، تصریح شده که مارک های پیشرو مد و فن آوری در نقض حقوق بشر در منطقه مرتکب همدستی می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا