جهانسیاست

چین در اقدامی تلافی‌جویانه منتقدان «سرکوب اویغورها» در آمریکا را تحریم کرد

چین در پاسخ به تحریم‌هایی که آمریکا بر علیه چند مقام چینی به خاطر دست داشتن در سرکوب اویغورها اعمال کرده بود، دو سناتور و دو نماینده دیگر را تحریم کرد.

سناتور مارکو روبیو، سناتور تد کروز، کریس اسمیت نماینده کنگره و نیز سام براونبک، نماینده آمریکا برای آزادی‌های مذهبی بین‌المللی مقاماتی هستند که به خاطر مخالفت و افشای سیاست‌های سرکوبگرانه پکن بر علیه ترکان اویغور در منطقه ترکستان شرقی (سین‌کیانگ)، از سوی چین تحریم شدند.

محتوا و کیفیت این تحریم‌ها مشخص نشده است اما تحریم‌های چین همچنین بر کمسیون اجرایی مشترک کنگره و دولت آمریکا که مسئولیت نظارت بر وضعیت حقوق بشر در چین را بر عهده دارد نیز اعمال خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری خلق چین روز دوشنبه، ۲۳ تیرماه اعلام کرد که این تحریم‌ها در واکنش به آنچه «اقدامات نادرست» ایالات متحده عنوان کرده، صورت می‌گیرد.

هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین همچنین هشدار داد که پکن بسته به تحولات پیش رو در این زمینه «واکنش‌های دیگری» نشان خواهد داد.

خانم چونینگ گفت «ما از ایالات متحده می‌خواهیم که تصمیم نادرست خود را بلافاصله لغو کند و از اقدامات و ابراز نظرهایی که دخالت در امور داخلی و برضد منافع چین بشمار می‌رود، دست بردارد.»

مایک پومپئو، وزیرخارجه ایالات متحده، هفته پیش هنگامی که تحریم‌های آمریکا علیه مقام‌ات چینی را اعلام می‌کرد، از اقدامات چین بر علیه اویغورها در منطقه سین‌کیانگ به‌عنوان «بدرفتاری سیستماتیک و هولناک» یاد کرد.

در این راستا ایالات متحده، چن گوان‌جو، رئیس حزب کمونیست چین را که طراح اصلی سیاست‌های پکن علیه اقلیت‌های این کشور است، تحریم کرد.

بر اساس این تحریم ایالات متحده آقای گوان‌جو را از صدور روادید محروم کرده و دستور بلوکه شدن هرگونه اموال و دارایی‌های او در آمریکا را داده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا