جهان

صادرات موی اویغورها توسط شرکت چینی؛ آمریکا کالاهای این شرکت را مصادره کرد

آمریکا محصولات یک شرکت چینی در نیویورک را که گمان می کنند محصولات آن از موهای زنانی که در اردوگاه‌های ترکستان‌شرقی نگهداری می شوند، بدست آمده، مصادره کرد.

مقامات حفاظت از گمرک و مرزهای ایالات متحده (CBP) اعلام کردندکه وزن محموله مورد نظر مصادره شده که شامل موهای بافته شده و سایر لوازم زیبایی هستند، ۱۳ تن و ارزش آن ۸۰۰ هزار دلار است.

اعلام شده است که ترانزیت این محموله از سوی «شرکت تولیدی موی مویکسین شهرستان لوپ» که در شهرستان لوپ استان خُتن منطقه ترکستان‌شرقی واقع است، ساخته شده است.

برندا اسمیت، معاون اجرایی دفتر تجارت حفاظت از گمرک و مرزهای ایالات متحده گفت: “تولید این محصولات نقض جدی حقوق بشر است.”

خانم اسمیت گفت ایالات متحده نسبت به سازمان هایی که با آنها تجارت می کند، تحمل نقض قانون و رفتارهای غیر انسانی را ندارد.

اردوگاههای کار اجباری در ترکستان شرقی
در سالهای اخیر نقض هویتی و فرهنگی ترکان اویغور در چین، از سوی افکار عمومی بین المللی به شدت  مورد انتقاد قرار گرفته است.

براساس داده های سازمان ملل متحد ، حداقل ۱ میلیون اویغور به اجبار دولت چین، در جاهایی که پکن آنها را “مراکز آموزش حرفه ای” می نامد اما توسط افکار عمومی بین المللی “اردوگاه های بازآموزی” نامیده می شود، نگهداری می‌شوند.

دولت پکن اطلاعاتی در مورد تعداد اردوگاه های موجود در منطقه خودمختار ترکستان‌شرقی (سین کیانگ)، تعداد افرادی که در این اردوگاه ها نگهداری می‌شوند و تعداد آنهایی که توانسته‌اند آزاد شده و به زندگی اجتماعی بازگردند، نمی‌دهد.

این واقعیت که چین، داده های روشنی از وضعیت اردوگاه ها به جامعه جهانی ارایه نمی دهد باعث بوجود آمدن نگرانی عمیق در افکار عمومی جهان شده است.

گزارش دولت چین به رسانه‌ها لو رفته بود

در یکی از این گزاش‌ها که در نوامبر ۲۰۱۹ روزنامه نیویورک تایمز مبتنی بر یک سند رسمی ۴۰۳ صفحه ای از دولت چین منتشر کرده بود، دستورالعمل های مفصلی در مورد چگونگی اقدام به واحدهای امنیتی در منطقه خودمختار سین کیانگ اویغورها داده شده بود.

حداقل در ۲۰۰ صفحه از این اسناد بیان شده بود كه شی چین پینگ، رئیس جمهور و سایر مقامات چینی هشدار داده‌اند كه برای جلوگیری از گسترش اسلام و فرهنگ اتنیک اویغورها اقدامات لازم را انجام دهند. این اقدامات شامل دستورالعمل هایی بود مبنی بر كنترل جمعیت اویغورها و بازرسی مداوم این منطقه.

در این سند آمده بود كه رئیس جمهور چین دستور داده تا سیاست “جنگ با تروریسم” ایالات متحده که پس از حمله یازده سپتامبر در پیش گرفت، به عنوان الگویی در منطقه به عنوان “جنگ با تروریسم”  پیاده شود و به یگان های امنیتی دستور داده بود كه “هرگز رحم نكنند”.

همچنین اظهارات دیگری بود که به وجود اردوگاه ها و دستگیری های خودسرانه در منطقه ترکستان شرقی مشروعت می داد.

از سوی دیگر، سندی که ماه گذشته به دست رسانه ها افتاد نشان می‌داد که چین ترک های اویغور را در منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور به دلیل اعتقادات مذهبی و فرهنگ های اتنیکی، در اردوگاه های بحث برانگیزی که تحت عنوان “مراکز آموزش حرفه ای” از آن یاد می‌کند، بازداشت کرده است.

این سند که توسط اسوشیتدپرس منتشر شد، یک بانک اطلاعاتی جامع بود مبنی بر چگونگی تصمیم گیری مقامات چینی در وارد کردن ترکان اویغور به این اردوگاه ها.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا