مقالات

هولوکاست ایرانی؛  ✍️محمد عینی

در جهان امروز نیز هولوکاست با همان معیارها، اما با پسوندی جدید و بی صدا در جریان است و طی پروسه ای بی آنکه بلوایی به پا شود ملتی را سر می بُرند.

واژه یونانی هولوکاست به معنای همه سوزی و نابودی کامل ( holos/همه – kaustos/سوزاندن و نابود کردن )، با پايان جنگ جهانی دوم در فرهنگ سياسی ، به واژه ای خاص بدل شد، که دراصطلاح به نظریه ای اطلاق میگردد که مدعی نسل کشی یهودیان در طول جنگ جهانی دوم، بر پایه نژاد، مذهب و ملیت به دست نازی هااست و علت این نسل کشی، خود برتر بینیِ نژادیِ نازی ها و پست انگاریِ نژاد یهود و تلقی کردن آن به عنوان تهدیدی خارجی بر علیه جمعیت نژادی آلمان بود.

اما امروزه با تکیه بر معنا و مفهوم لغوی واژه هولوکاست میتوان بر گستره مفهوم سیاسی آن افزود و با محدود نکردن مفهوم سیاسی این واژه آن را به فرایند هایی همسو با معنا و مفهوم لغوی آن اطلاق کرد، زیرا در جهان امروز نیز هولوکاست با همان معیارها، اما با پسوندی جدید و بی صدا در جریان است و طی پروسه ای بی آنکه بلوایی به پا شود ملتی را سر می بُرند.

مابین قتل عام یک ملت و از بین بردن هویت و فرهنگ آن ملت اگر چه در ظاهر تفاوت هایی وجود دارد اما در باطن فرقی میان آنها نیست زیرا هردو در انتهای مسیر به نابودی یک ملت خواهد انجامید و از بین بردن هویت وفرهنگ، نابود کردن ملتی است که آن هویت و فرهنگ را زیسته اند که این را میتوان تعریفی برای هولوکاست فرهنگی دانست، تعریفی همسو با معنا و مفهوم لغوی هولوکاست.

در ایران با قدرت گیری جریانات پان فارسیزم با دیدگاهی همسو با نازی ها، همانند نمونه آلمانی، با محسوب کردنِ دیگر نژاد های ساکن در جغرافیای سیاسی ایران به عنوان تهدیدی بر علیه جمعیت نژادی حاکم، فرایند هولوکاست به دلیل در اقلیت بودن تفکر حاکم از نظر جمعیت نژادی در قالبی متفاوت با نمونه آلمانی و اجرای نوع فرهنگی آن آغاز شد.
در این نمونه بر خلاف مدل آلمانی آن که برپایه کشتار و قتل عام بنا شده بود، پروژه فارسیزه کردن سایر ملل با ممنوعیت ها و محدودیت های گسترده ای که هدفشان حذف هویتی و فرهنگی سایر ملت های ساکن در این جغرافیا بود در دستور کار قرار گرفت.

ممنوعیت ها و محدودیت های فراوان در اعلام موجودیت، حفظ، گسترش و معرفی هویت و فرهنگ ملل ساکن در ایران، تبلیغ ایران به عنوان کشوری پارسی و نادیده انگاری و تلاش برای فارس جلوه دادن سایر اقوام، همه و همه گوشه ای کوچک از فرایندی برای نابودیِ هویتی و فرهنگی ملل ساکن در ایران است که تغییر حاکمیت نیز مانعی برای آن نبوده و همچنان درجریان و پا برجا به دنبال رقم زدن هولوکاستی فرهنگی درایران است.

محمد عینی ۱۴۰۰/۱/۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا